Fra 2019 til 2020 økte panten fra Meny Bjølsens nettbutikk fra 3630 til 8436 flasker og bokser. Butikksjef Rune Berg kan konstatere at trykket var høyt også i 2021.

Nyheter

Nettkunder panter mer

Koronapandemien har fått fart på panting gjennom Menys nettbutikker. Som et ekstra pluss går pantepengene til Kirkens Bymisjon.

Publisert Sist oppdatert

Høsten 2018 startet Menys nettbutikker å hente pant hjemme hos kundene, og i 2020 hentet de hele 101.500 tomme flasker og bokser. Det var nesten tre ganger så mange som året før, viser tall fra Infinitum.

– Jeg har ikke helt nøyaktige tall, men det var en god vekst i fjor også, så det ble vesentlig mer enn i 2020, sier driftskoordinator Kevin S. Johansen i Meny Netthandel.

Det var forespørsler fra kundene som fikk Meny til å begynne å hente pant i forbindelse med utkjøringer fra nettbutikken. Kunder som hovedsakelig handler på nettet, opplevde at det hopet seg opp med pant.

Meny fikk da på plass en henteordning der pengene går til Kirkens Bymisjon.

– Å gi panten til en veldedig organisasjon er en fin løsning. Mange kunder setter pris på at pengene går til Kirkens Bymisjon lokalt, altså i den kommunen der den aktuelle nettbutikken holder til, sier Johansen.

I 2020 innbrakte panten 161.717 kroner til Kirkens Bymisjon, noe som tilsvarer 4.043 måltider til brukerne. Per november 2021 var beløpet allerede kommet opp i 232.607 kroner, eller 5.815 måltider.

I alt har 46 av Menys 190 fysiske butikker etablert nettbutikk, og samtlige er med i panteordningen. Det er kundene som gjør jobben med å sortere panten i egne panteposer. Når posene kommer inn til de lokale nettbutikkene, kan de sendes rett videre til Infinitum.

Les mer i ukens utgave av Dagligvarehandelen!

Powered by Labrador CMS