Vidar Hoff ( forgrunnen med blomster) i Colgate Palmolive er kåret til årets KAM av Norgesgruppen. Fra venstre: Kjøpmannshuset-sjef Ole Christian Fjeldheim, Meny-sjef Vegard Kjuus, Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy og innkjøpsdirektør Øyvind Andersen gratulerer.
Nyheter
NG hedret leverandørene
Grilstad, Orkla og Vidar Hoff i Colgate Palmolive gikk til topps da Norgesgruppen hedret leverandørene sine.
Forrige uke avholdt Norgesgruppen sitt årlige leverandørtreff, der det ble delt ut tre priser: Årets leverandør, Årets Nyhet og Årets KAM
Annonse
Årets priser er i hovedsak basert på Norgesgruppens egen Leverandørundersøkelse, som har over 330 respondenter blant profilhusene sentralt og deres driftsapparat, og der de besvarer spørsmål knyttet til blant annet leverandørens evne til å gjennomføre aktiviteter, skape vekst og verdi, samt oppfølging og bidrag til kjedenes lønnsomhet.
– Norgesgruppen gir ut leverandørprisene fordi leverandørene er våre viktigste partnere og vi ønsker å trekke frem det gode arbeidet de gjør, sier konserndirektør for innkjøp Øyvind Andersen i en pressemelding.
Norgesgruppen håper prisene motiverer leverandørene til å strekke seg stadig lenger i å finne gode, felles løsninger, samtidig som de ønsker å fremheve og belønne sterke innovasjoner og lanseringer. Og ikke minst vil de fremheve KAM-er som gjør en fremragende innsats.
De nominerte til Årets leverandør var Grilstad, Mondelez og Maarud, der førstnevnte trakk det lengste strået. Kriteriene for å vinne årets leverandør er hovedsakelig høy score på Leverandørundersøkelsen samt sterk salgsutvikling. Der innfrir Grilstad, som så langt i år kan vise til en vekst på 15 prosent.
Grilstad på topp. F.v: Ole Christian Fjeldheim (Kjøpmannshuset), Anders Moe (Grilstad), Vegard Kjuus (Meny), Terje Sørnes (Grilstad), Jan Paul Bjørkøy (Kiwi), Oskar Gjerde (Grilstad) og Øyvind Andersen (konserndirektør Innkjøp NorgesGruppen).
Ifølge juryen har leverandører i denne størrelsesorden ofte en negativ bruttoutvikling når veksten er stor, men ikke Grilstad, som kan vise til økning i brutto på nærmere 10 prosentpoeng.
Det vises også til at Grilstad har lansert nye forpakninger og dislplayer som har løftet inntrykk og utrykk i butikk og forenklet jobbet for butikkene, noe som blir viktigere og viktigere for å få gode ekstraplasser i butik
I klassen Årets nyhet var de nominerte Kyllinggården (Prior/Nortura), Pizzabakeriet (Orkla Foods) og Dr. Greve (Lilleborg). Her er krtieriene at nyvinningen skal skape vekst, verdi og konkurransekraft, og gi positiv oppmerksomhet, gygge profil og merke, og endelig gi lønnsomhet.
Her var det Pizzabakeriet fra Orkla som gikk til topps. Ifølge juryen er det tale om en innovativ serie som har medført et reelt kvalitetsløft innenfor sin kategori. Fra lanseringen i uke 38 i fjor og frem til uke 16 i 2016, har Norgesgruppen solgt 640.000 produkter. Serien har høy gjenkjøpsgrad og har tatt en andel på cirka 5 prosent i NorgesGruppen i løpet av kort tid i en varegruppe med sterk konkurranse.
Årets nyhet kom fra Orkla. Fra venstre: Anders Christian Guttormsen (Orkla), Ole Christian Fjeldheim, Christine Hansen (Orkla), Vegard Kjuus, Karin Storvik (Orkla), Jan Paul Bjørkøy, Stian Lund (Orkla), Øyvind Andersen, Espen Liseth Rødsjø (Orkla)
I kategorien Årets KAM var de nominerte Vidar Hoff i Colgate Palmolive, Petter Wærsten i Mills og Leif Skålevik i Ringnes. Den som skal gå til topps her, må se helheten og hva som skaper verdi for begge parter, være samarbeidsvillig, konstruktiv og gå langt for å finne gode løsninger. Dessuten må vedkommende være en man kan stole på, og levere i høy kvalitet etter avtale. Alle disse verdiene besitter Vidar Hoff, fastslår juryen.
– Årets Kam har over tid vist at han er etterrettelig, leverer i tide og ikke minst riktig informasjon. Utfordringer som måtte oppstå løses på en rask og effektiv måte, og han er en god «buffer» mellom oss og selskapet sitt, og tar godt vare på våre interesser, sier innkjøpsdirektør Øyvind Andersen.