Nyheter

Nidar er bekymret

Nidar frykter at den kommende forskriften om markedsføring av næringsmidler retter mot barn i realiteten er et reklameforbud.

Publisert Sist oppdatert

– Denne forskriften er ille fordi den er så streng og detaljert, sier kommunikasjonsdirektør Robert Rønning i Nidar til Adresseavisen lørdag.

Reaksjonene har vært mange og sterke etter at Dagens Næringsliv presenterte den nye forskriften i en reportasje der helseministeren flagget et fremtidig forbud for produkter som Kinderegg og Happy Meal. Sitatene var godkjent av statsråden som også hadde sjekket med embetsverket at forskriften ville få en slik konsekvens. Det hele sprakk da statsministeren effektivt parkerte en slik tolkning i etterkant av intervjuet, men leverandørene er fremdeles urolige over forskriften som er ute til høring.

I et intervju i Adresseavisen er Nidar-ledelsen bekymret over det som blir oppfattet som et reklameforbud, og i ytterste konsekvens snakkes det også om fare for arbeidsplassene. Med henvisning til en reklamefilm der nostalgien fra barndommen er tema sier Rønning dette.

– Denne vil sannsynligvis bli forbudt om forskriften blir vedtatt. Selv om den er myntet på voksne og spiller på nostalgien fra barndommen vill denne den sannsynligvis ikke sluppet gjennom fordi det medvirker barn i den, sier Robert Rønning.

Også hovedtillitsvalg Øyvind Rønningen i Nidar er bekymret.

– Det er en grunn til at vi markedsfører produktene våre såpass mye. Sjokolade er ikke noe man må ha, folk må få vite om nyhetene vi lanserer og påminnes at klassikerne fortsatt er der, sier Rønningen til Adresseavisen.

Nidar mener at problemer med usunne matvaner hos barn og ungdom kan løses på andre måter.

– Vi vil ha mer satsing på utvikling av sukkerfrie produkter. En annen ting er mer fokus på kosthold og mosjon i skolen. Så kan vi heller ikke frita foreldre helt fra å tenke kosthold og mosjon, sier kommunikasjonsdirektør Robert Rønning.

Powered by Labrador CMS