Nyheter

- Noen må tape

NYETABLERING: I mars 2009 åpnes dørene for Midt-Norges største kjøpesenter: Amfi Steinkjer. Coop Steinkjer flytter inn med Nord-Trøndelags første Obs hypermarked, noe som kan bli tøft for de lokale konkurrentene. - Noen må tape, sier Coop-direktør Aslak Tiller til Handelsbladet FK.

Publisert Sist oppdatert

Byggingen av Amfi Steinkjer er byens største enkeltstående utbygging. To store kjøpesentre, Globus og Zebra, skal bygges sammen og utvides. Samvirkelaget skal selv eie sin seksjon.

- Obs åpner 21. mars 2009. Vi har lagt opp til en omsetning på 215 millioner kroner det første året, sier adm. direktør Aslak Tiller i Coop Steinkjer til Handelsbladet FK.

Fra Mega til Obs

Samvirkelaget legger ned både sin største dagligvarebutikk, Coop Mega, og en elektrobutikk når det nye senteret står ferdig. Håpet er at omsetningen og kundene blir med over til Obs, som skal fylles opp med dagligvarer og faghandel.

- Planen er at dagligvarer skal øke fra 120 til 150 millioner kroner. Det er 30 millioner kroner fra et trangt marked. Det betyr at noen må tape, sier Aslak Tiller.

Samvirkelaget har tre Prix-butikker i Steinkjer sentrum, og det nye hypermarkedet vil trolig føre til salgssvikt for en eller flere av butikkene. De tre butikkene har en samlet omsetning på 75 millioner kroner. - Vi gjør ingenting med butikkstrukturen vår før vi ser hvordan Obs vil virke inn. Vi er forberedt på at det kan bety at vi må redusere andre steder, sier Tiller.

Samvirkelaget driver også flere faghandelsbutikker som blir med over i det nye senteret, blant annet innenfor blomster, sko og glass/steintøy.

- Det blir økt internkonkurranse for alle. Skal vi klare oss, må vi ha butikker som tåler konkurranse, sier Aslak Tiller.

Kutter utbytte

Med 45 000 kvadratmeter blir Amfi Steinkjer et av landets største kjøpesentre. Antall butikker økes fra 80 til 140. Prislappen for hele senteret vil ligge på 400 millioner kroner, mens prisen for Obs-seksjonen er 180 millioner kroner. Som en del av regnestykket har samvirkelaget vedtatt å redusere kjøpeutbyttet fra 2 til 1,5 prosent. Det er et dristig trekk for et lag som har 78 prosent av all handel fra medlemmene.

Fusjoner

Etter hva Handelsbladet FK erfarer, var utbyggingen og etableringen av Obs en av årsakene til at fusjonsplanen mellom Coop Steinkjer og Coop Inn-Trøndelag strandet. Det er betydelig irritasjon i flere samvirkelag i Midt-Norge over storsatsingen, som betyr økt konkurranse for alle. I Steinkjer er man ikke akkurat lei seg for at fusjonsforhandlingene mellom Inn-Trøndelag og Trondos i Trondheim er parkert. Det kan føre til at planene om en ny stor nordtrøndersk fusjon blir gjenopptatt.

Coop Steinkjer har 51,7 prosent av dagligvaremarkedet i Steinkjer. Det er en av landets sterkeste markedsandeler, og en del av årsaken til at laget tør satse. Dagligvaremarkedet i Steinkjer er på i overkant av en halv milliard kroner.

- 10 000 kunder er innom Globus og Zebra hver dag. 2 000 kunder er innom Mega-butikken. Vi starter ikke akkurat med blanke ark, sier sjefen for Coop Steinkjer.

Mega ut, Rema inn

Rema 1000 er i dag leietager i senteret, og etter hva Handelsbladet FK erfarer, overtar Rema trolig lokalene etter Coop Mega når kooperatørene flytter ut. Det gir Rema 1000 en sentral beliggenhet i det nye senteret.

En annen mulighet som nettopp er dukket opp, er at Rema 1000 overtar lokalene til Lidl-butikken som ligger som nærmeste nabo til det nye senteret.

Powered by Labrador CMS