Nyheter

Nome vil ha reklamedebatt

Direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen inviterer myndighetene til en dialog der målet er å få endret dagens strenge tolkning av forbudet mot alkoholreklame.

Publisert Sist oppdatert

«Bryggeri- og drikkevareforeningen har ikke som mål å oppheve reklameforbudet, men vi inviterer til dialog, slik at vi sammen kan arbeide fram en lov som gir mening i Norge i 2010. Vi bør ha felles interesser i minst to sentrale spørsmål: redusert alkoholmisbruk og rettferdig konkurransevilkår for norsk industri», skriver Nome i et debattinnlegg i Dagens Næringsliv tirsdag.

Nome skriver at vi druker i reklame fra internasjonale aktører, til tross for reklameforbudet, gjennom nettet, internasjonale tv-kanaler og utenlandske magasiner, samtidig som norsk bryggerinæring ikke får fortelle om sine produkter og mer alkoholsvake alternativer. «Informasjon om kortreist norsk drikke med lite alkohol skal vi skånes for. Reklame for utenlands øl, vin og sprit er over alt, men lar seg ikke stanse», skriver Nome blant annet i sitt debattinnlegg.

Powered by Labrador CMS