Nyheter

Nordens største

MADLA I STAVANGER: Etter ti måneder med intens bygging har Madla Handelslag åpnet Coops største supermarked i Norden, på 5 000 kvadratmeter. På sikt tror kjedesjef Wenche Løvland på 400 millioner i omsetning.

Publisert Sist oppdatert

Den er enorm, nye Coop Mega Madla. Den var fra før Norges største supermarked, med en omsetning på over 230 millioner kroner. Etter å økt fra 1 700 til 5 000 kvadratmeter er den nå det største supermarkedet i Coop i hele Norden.

Bare frukt- og grøntavdelingen omsetter for like mye som en liten lavprisbutikk, godt over 20 millioner kroner, der hele varebeholdningen rullerer på en dag eller to. - Dette er den flotteste og største butikken vår, og et flott flaggskip for Coop med en kombinasjon av matopplevelse og effektivitet, sier kjedesjefen i Coop Mega, Wenche Løvland.

STOR FERSKVARE

Avdelingen i butikken som har fått merke det store butikkarealet best, er ferskvaren. Fiskedisken har økt fra to til åtte meter, ferdigmaten har fått dobbelt så stor plass. Og kapasiteten på kjøl må være blant den største i dagligvarenorge, med rundt 200 meter kjølediskplass.

Omsetningen i ferskvaren lå før ombyggingen på rundt 55 millioner kroner netto. - Jeg blir skuffet hvis vi ikke øker med minst 15 prosent nå, sier en svært optimistisk ferskvaresjef Reidar Wik, som har økt staben sin fra 25 til 32.

I hele butikken jobber det 200 butikkmedarbeidere. - Vi har ansatt nesten 50 nye mann de siste to månedene, sier adm direktør Lars-Arvid Hegelstad i Madla Handelslag.

GJELDFRIE

Madla Handelslag har brukt rundt 120 millioner kroner på utbyggingen, som har foregått i rekordfart. - Vi kjørte på med mye overtid for å få åpnet før jul. Egentlig skulle vi ikke åpne før i februar, sier Hegelstad. Og utrolig nok er handelslaget gjeldfrie fra dag én.

Også tørrvaren har fått vesentlig større plass. Totalt har butikken nå 18 000 varelinjer. - Vi har gått gjennom avdeling for avdeling, og kjørt maksimalt på utvalg. Det er ikke mye du ikke finner i butikken nå. Og skulle det være noe, skal vi alltids skaffe det, lover butikksjef Geir Våge, som gleder seg enormt til å endelig kunne boltre seg med stor plass. - I den gamle butikken kunne vi ikke øke mer på de store dagene, folk kom rett og slett ikke til, sier Våge.

Nå har han også fått 700 nye handlevogner, og har økt kassekapasiteten fra 11 til 14. Det setter trolig de 20 000 medlemmene til laget stor pris på, selv om det på åpningsdagen var kø langt inn i butikken.

NYE KONSEPTER

I tillegg til Mega-omsetningen, regner Madla Handelslag med å få inn 8-10 millioner i kafeteriaen og 5-10 millioner i den nye blomsterbutikken. Handelslaget har for øvrig utarbeidet nye konsepter for disse to, i tillegg til kiosken og konditoriet. Konsepter som Coop sentralt ser på som tester som kanskje kan tas i overføres til andre steder. Butikken har også fått til et samarbeid med L'- Oréal om en egen parfymeri/kosmetikk-avdeling som er helt unik i dagligvaresammenheng. - Det kan være veien å gå for de store Mega-butikkene, tror Løvland.

KUNST

Men kundene på Madla har ikke bare fått en større butikk og et større vareutvalg å boltre seg i. Handelslaget har også lagt stor vekt på handleopplevelsen, med kunstinnslag rundt om både i butikken og i selve butikkutformingen. I fellesområdet mellom butikkene har handelslaget plassert spesialdesignete puffer fra Sverige som folk kan slappe av på, og i konditoriet er himlingen designet i Italia. I både butikken og kafeteriaen har mørekunstneren Rolf Sogge laget og utstilt kunstverk spesielt, med bakgrunn i Rogalands historie.

Og nå gleder direktøren og butikksjefen seg til tidenes julehandel.

Powered by Labrador CMS