Nyheter

Nordisk trøbbel?

NorgesGruppen sliter med de internasjonale partnerne sine. For drøye tre måneder siden sa Axfood nei til å samarbeide om kjøp av internasjonale merkevarer. Nå er det Dagrofa som har gått i allianse med Rema i Danmark.

Publisert Sist oppdatert

Det hele fremstilles som udramatisk: Innkjøpene fortsetter uten svenskene, og samarbeidet med Rema er et rent dansk anliggende, ifølge NorgesGruppen.Og isolert sett er det ikke særlig dramatisk, det som er skjedd. Men det er viktige signaler: Samarbeidet mellom NorgesGruppen, Axfood, Dagrofa og Tuko er ikke tett og ubrytelig, og utviklingen i de samarbeidende gruppene trenger ikke nødvendigvis å gå i retning av tettere samarbeid.

Uansett hvor interndansk det er, må det være et problem for NorgesGruppen at den danske partneren deres nå går ut og samler kjøpmennene sine under Rema-logoen. Det er tross alt snakk om en partner som inngår allianse med en konkurrent.Og uansett hvor udramatisk det høres ut, blir det vanskeligere å kjøpe inn internasjonale merkevarer når en viktig partner trekker seg ut.

Det er ingen hemmelighet at de nordiske partnerne har temmelig forskjellige syn på hvem som skal eie hvem og hvordan samarbeidet ideelt sett bør være. Bare tiden vil vise om de siste månedenes turbulens er starten på full sprekk, eller bare taktikkeri for å posisjonere seg best mulig foran fremtidens mulige oppkjøpsrace.

«Samarbeidet mellom NorgesGruppen, Axfood, Dagrofa og Tuko er ikke tett og ubrytelig.»

Powered by Labrador CMS