Nyheter

Nordmenn kjenner Nøkkelhullet

96 prosent av befolkningen kjenner til Nøkkelhullet, og én av to mener matmerket har gjort det enklere å velge sunnere mat. Det viser en landsomfattende undersøkelse Norstat gjorde for Helsedirektoratet i april.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er svært gode nyheter. Nøkkelhullet står i hovedsak for mindre salt, sukker og fett, og mer fiber. Tanken er at folk skal velge sunnere enn de ellers gjør. Det budskapet har folk forstått, sier avdelingsdirektør Anne Hafstad i Helsedirektoratet, ifølge Matportalen.no.

Her er noen av de viktigste funnene fra undersøkelsen:

96 % har hørt om Nøkkelhullet85 % sier at nøkkelhullsvarer er et sunnere alternativ sammenlignet med andre matvarer1 av 2 svarer at nøkkelhullsmerket gjør det enklere å velge sunnere mat6 av 10 svarer at de har "ganske stor" eller "svært stor" tillit til at nøkkelhullvarer er sunnere enn tilsvarende varer som ikke er merket6 av 10 vet at myndighetene står bak nøkkelhullmerket

Undersøkelsen fra Norstat viser at nordmenn både har økt kjennskap til Nøkkelhullet og økt kunnskap om hva merket står for, sammenlignet med januar i år.

– Matvarekjedene og leverandørene har bidratt positivt til befolkningens kjennskap til nøkkelhullsmerkingen og vært med å løfte interessen for å velge sunnere alternativer i mathyllen, påpeker Hafstad.

– Samtidig viser undersøkelsen at vi fortsatt trenger å øke kunnskapen mer om hva nøkkelhullmerkingen er.

Powered by Labrador CMS