Nyheter

Norgesgruppen og Rema 1000 økte

Dagligvarebutikkene i Norge fikk i fjor en samlet nettoomsetning på 148,119 milliarder kroner. Det er ny salgsrekord selv om veksten bare var på 3,1 prosent. Norgesgruppen og Rema 1000 styrket posisjonen og økte markedsandelene, og som ventet ble Ica Norge den store taperen. Det viser Dagligvarerapporten 2013 fra Nielsen som ble lagt frem i dag tidlig.

Publisert Sist oppdatert

Etter flere forsinkelser og nye gjennomganger av salgstallene fra kjedene er den årlige Dagligvarerapporten fra Nielsen klar. Det har vært kamp om desimalene før både kjedeaktørene og Nielsen ga grønt lys for årets måling. I den endelige rapporten har Coop Norge fått tapet av markedsandeler redusert til bare 0,1 prosentpoeng, mens Ica har fått økt fall. Her er de offisielle markedsandelene:

Norgesgruppen: 38,5 prosent, opp 1,1 prosentpoeng

Coop Norge: 23,3 prosent, ned 0,1 prosentpoeng

Rema 1000: 22,2 prosent, opp 0,9 prosentpoeng

Ica Norge: 12,2 prosent, ned 1,8 prosentpoeng

Bunnpris: 3,7 prosent, ned 0,1 prosentpoeng

Dagligvarerapporten viser at Rema 1000 holder posisjonen som landets største dagligvarekjede med en markedsandel på 22,2 prosent. Det er all time high for Reitans lavpriskjede, og Reitangruppen markerte det med en pressemelding som kom samtidig som Nielsen la frem Dagligvarerapporten. Der utroper Rema 1000 seg som den store vekstvinneren i norsk dagligvare, med en samlet 2012 omsetning på 30,6 milliarder kroner, en vekst på 7,4 prosent. Norgesgruppen økte salget med 6,2 prosent, Coop med 2,5 prosent, mens Ica og Bunnpris hadde en salgsnedgang på henholdsvis 10 og 0,5 prosent.

Dagligvarerapporten viser også at lavpriskjedene har en samlet markedsandel på 57,4 prosent, opp fra 54,9 prosent i 2011. Det er den største lavprisandelen som er målt i dagligvaren i Norge noen gang.

Når det gjelder markedsandeler er det Norgesgruppen som har styrket seg mest, for størrelsen gjør at andelene øker mest selv om Rema 1000 har en sterkere prosentvekst. Innad i Norgesgruppen er Kiwi den store vinneren, med en markedsandel på 16 prosent, også det all time high. Lavpriskjeden er landets nest største dagligvarekjede og økte markedsandelen med 0,8 prosentpoeng i 2012. Meny er tredje størst med en markedsandel på 9,7 prosent, en opptur på 0,7 prosentpoeng.

Coop Prix er størst av dagligvarekjedene til Coop, med en markedsandel på 6,6 prosent, det samme som årets før. Den store satsingskjeden Coop Extra er fremdeles liten når det kommer til markedsmakt på landsbasis, men kjeden er vekstvinneren i Coop. Coop Extra er 15. størst med en markedsandel på 2,3 prosent, en vekst på 0,5 prosentpoeng.

Dagligvarerapporten viser at antall dagligvarebutikker i Norge fortsetter å falle, selv om omsetningen øker. De store butikkene blir stadig større, mens de aller minste sliter. I følge rapporten var det 3 917 dagligvarebutikker i Norge ved årsskiftet, 58 færre enn året før. Det er en nedgang på 1,5 prosent, og det er den største reduksjonen siden 2008.

Powered by Labrador CMS