Nyheter

Norgesgruppen tar full kontroll i butikkhylla

Norgesgruppen kaster ut leverandørenes varepåfyllere fra nyttår. – Et betydelig grep, sier Helge Hasselgård i DLF.

Publisert Sist oppdatert

På et frokostmøte med leverandørene mandag, fortalte Norgesgruppen at de overtar totalansvaret for varepåfylling i butikk fra januar neste år. Slik skal dagligvarebutikkene sikre fulle varehyller, mer effektiv drift og ryddig butikk hver dag. Dette vil bidra til økt salg og effektivitet, skriver Norgesgruppen på sine nettsider.

– Endringen er et viktig grep i det kontinuerlige arbeidet med å effektivisere verdikjeden og jobbe smartere i butikk. Vi tror effektiviseringsgevinsten vil bli betydelig. Vi har søkt erfaringer fra Axfood og flere andre. De ledende europeiske kjedene gjør dette i dag, sier konserndirektør Per Roskifte til Handelsbladet.

DLF: Et betydelig grep
Norgesgruppen mener varepåfylling er en naturlig del av dagligvarebutikkenes kjerneoppgaver, og butikkene tar allerede hånd om 70-80 prosent av varepåfyllingen. Resten er det leverandørene som står for, gjennom egne merchandiser-tjenester. Blant de store aktørene som dette angår, er Ringnes og Orkla.

– Det er et betydelig grep det Norgesgruppen nå gjør. Det er for tidlig å si noe om konsekvensene, men dette vil berøre måten vi jobber på og det vil berøre mange ansatte både hos leverandørene og hos merchandiserne, sier Helge Hasselgård i Dagligvareleverandørenes Forening (DLF) til Handelsbladet. Nå vil leverandørorganisasjonen bruke litt tid på å analysere konsekvensene av Norgesgruppens beslutning. – Vi skal ikke undervurdere dette, sier Hasselgård.

Ikke først, men størst
I dag må de ansatte i butikk sortere kartongene når de får varer, og noen varer blir stående i påvente av at en varepåfyller fra leverandøren skal dukke opp – mens i andre tilfeller kommer varepåfylleren før varen til butikk. – Det handler om at vi vil levere mer gjennom hele døgnet og slippe å vente på leverandøren for å få plassert ut varen. Vi mener det vil medføre kjappere og bedre varetrykk, mindre rot og bedre salg. Og mange gjør jo mye av jobben i dag, så det handler om å ta over resten, sier Per Roskifte.
Norgesgruppen er ikke først med dette i Norge, men de er klart den største aktøren. Ica Norge tok en liknende beslutning for noen år siden.

Verktøy for å påvirke i butikk
Vareplassererne, eller merchandiserne på stammespråket, har avtaler med den enkelte leverandør. De opererer gjerne for flere leverandører og i flere kjeder.
– Denne typen tjenester finnes i alle varegrupper. Noen leverandører bruker det som et viktig verktøy for å påvirke butikkene, og tror kanskje det vil påvirke konkurrentens plassering i hylla. Det er ulike syn på dette, sier Per Roskifte.
Nå skal Norgesgruppens butikker rekruttere nye folk for å sikre bemanning til å gjøre all vareplasseringen selv. De vil trolig måtte jobbe kveld og kanskje natt, og Roskifte sier døgnet skal utnyttes bedre på denne måten.

Powered by Labrador CMS