Favoritt: Cheddar er nordmenns favorittost på burgeren, og nå kommer Tine med en helnorsk variant.

Produktnytt

Norsk cheddar fra Verdal

Nyheten Tine Norsk Cheddar er trolig den eneste norske cheddarosten med distribusjon i hele landet.

Publisert Sist oppdatert

Nordmenn spiser 500 tonn med Cheddar årlig, og det aller meste er importost. I tillegg kommer cheddarost på frossenpizza og annen ferdigmat.

Med unntak av Thorbjørnrud Ysteri, som selger norsk cheddar i et utvalg Meny-butikker, selges det svært lite norsk cheddar i dagligvarebutikkene.

Ti år siden sist

Tine Norsk Cheddar er ystet av norsk melk fra gårder i Trøndelag og foredlet ved Tine Meieriet Verdal. Osten har ifølge Tine smelteegenskaper som gjør den til en real smakshever på hamburger og i toast. I første omgang kommer den i skivet variant, i en pakke på 160 gram med åtte skiver i hver.

Tine har tidligere produsert cheddar, men produksjonen i Vikeså i Rogaland ble avsluttet for ti år siden.

– På grunn av for lavt salg valgte man å avslutte denne produksjonen. Nå har det imidlertid gått ti år og vi tror nordmenn igjen er klare for å teste norsk cheddar, sier Berit Fidjeland, merkevaresjef i Tine.

Foto Berit Fidjeland, merkevaresjef i Tine

Big One var først

Tine Meieriet Verdal åpnet cheddarlinja si i fjor høst, og første kunde var Orkla, som skulle bruke den i Big One.

– Orkla bruker norsk cheddar på ulike Big One-varianter. Norsk cheddar er interessant for flere av våre kunder innen både storhusholdning, industri, dagligvare og KBS. Forhåpentligvis blir Tine Norsk Cheddar å se flere steder etter hvert, sier Berit Fidjeland.

– Er den ikke også med i en av Tines blandinger med revet ost?

– Jo, vår norske cheddar er i osteblandingen Tine Ekte Revet Ost 4 Oster. Dette er en fyldig og smaksrik osteblanding satt sammen av Østavind, Jarlsberg, Norsk Mozzarella og nyheten Norsk Cheddar.

Viktigere med norsk ost

– Cheddar er etterspurt særlig som en smakshevende ost i matlaging og vi tror mange ønsker å prøve norsk cheddar på både burger og pizza fremover.

– Tror du det blir enda mer aktuelt å kjøpe norsk cheddar nå som det er blitt mer fokus på sjølberging og å bevare norsk produksjon?

– Det har i lengre tid skjedd en stille osterevolusjon i Norge og nordmenn har for alvor begynt å oppdage norsk ost. Vi tror situasjonen vi står i nå kommer til å forsterke dette ytterligere. Koronasituasjonen har nok gjort nordmenn mer opptatt av norsk produksjon, slår Fidjeland fast.

Powered by Labrador CMS