Nyheter

Norsk dagligvare på internasjonal toppliste

Deloitte rangerer de 250 største forhandlerne i verden. Tre norske dagligvareselskaper er inne på topplisten.

Publisert Sist oppdatert

Deloitte har lansert sin 19. utgave av rapporten «Global Powers of Retailing». Her rangerer Deloitte de 250 største forhandlerne og de 50 største e-forhandlerne i verden.

Det er tre norske selskaper blant topp 250. NorgesGruppen ligger på 93. plass (ned fra 91. plass i fjor), med en omsetning på 10,9 milliarder dollar. Reitan Gruppen ligger på 122. plass (opp fra 123. plass), med en omsetning på 8,5 milliarder dollar. Coop Norge ligger på 186. plass (ned fra 178. plass), med en omsetning på 4,9 milliarder dollar.

Verdens 250 største forhandlere omsatte for totalt 4,48 billioner dollar i finansåret 2014, og har en gjennomsnittlig, årlig vekstrate på 4,9 prosent. Gjennomsnittlig omsetning for hvert selskap i topp 250 er på 17,91 milliarder dollar, og minste omsetning i listen er på 3,65 milliarder dollar. Selskapene på listen har drift i 10,4 land i gjennomsnitt.

De tre øverste plassene er tatt av amerikanske selskaper. Hypermarkedkjeden Wal-Mart Stores Inc. ligger på førsteplass, med en omsetning på 485 milliarder dollar. Varehuskjeden Costco Wholesale Corporation og supermarkedkjeden The Kroger Co. har omsetning på henholdsvis 112 og 108 milliarder dollar.

Deloitte-rapporten forsøker også å gi et helhetlig bilde av situasjonen bransjen står overfor. Det er først og fremst den digitale revolusjonen som får oppmerksomhet, ettersom den er ventet å få store ringvirkninger for handel og detalj.

– Vi ser at vi er på vei inn i en hverdag der forbrukerne vil være på nett hele tiden, sier Martin Bryn, partner i Deloitte Norge i en pressemelding.

– Den teknologiske innovasjonen og forbrukernes forventninger utvikler seg raskere enn det forhandlerne klarer å levere, fortsetter han.

«Global Powers of Retailing» viser at det ikke er noen ensrettet vei mot overgangen til en digital strategi og drift. Forskjellige markeder går ikke nødvendigvis gjennom samme utviklingsstadier, og kundene er en variert gruppe med ulike digitale handlemønstre. Det forbrukerne imidlertid har til felles er at de krever bedre digitale brukeropplevelser og verktøy.

– Det vil være avgjørende å få oversikt over situasjonen og utvikle en gjennomtenkt strategi for å henge med digitalt, påpeker Martin Bryn.

Powered by Labrador CMS