Nyheter

Norsk laks bak global sushitrend

Uten norsk laks i det japanske markedet hadde vi neppe fått dagens utbredelse av sushi globalt. Nå trengs ny innsats for å sikre suksessen, mener Bjørn Eirik Olsen, direktør i Nofima Marked.

Publisert Sist oppdatert

Sammenhengen mellom norsk laks og en av de viktigste globale matvaretrendene i dag kom frem i en kronikk i Dagens Næringsliv forrige uke. Olsen hevder at man uten et gjennombrudd for norsk laks i det japanske markedet neppe hadde fått dagens utbredelse av sushi globalt.

Utbredelsen av sushi er en av verdens sterkeste globale mattrender. I mange land øker omsetningen med 20–30 prosent årlig, med laks som det mest populære fiskeslaget.

«Norsk laks var i posisjon da eventyret startet, og det er riktig å si at trenden neppe hadde skutt slik fart uten den. Oppdrettsfisken har riktig smak, farge og næringsinnhold, den er leveringsdyktig og den er ikke for dyr eller for billig. Ikke minst faller sushi i smak hos barn og unge. Sushitrenden er dermed i ferd med å sosialisere en hel generasjon unge mennesker inn som sjømatelskere, en generasjon man trodde var tapt i pizza- og hamburgerkulturen», skriver Bjørn Eirik Olsen i kronikken.

En banebrytende markedsinnsats var avgjørende for den ønskeposisjonen laks nå befinner seg i. I 1985 dro en delegasjon til Japan for å studere muligheter for økt sjømateksport. Besøket inspirerte til den første store fellessatsingen i norsk fiskerinæring; «Prosjekt Japan». I regi av Norges Eksportråd ble det gjennomført markedsforskning og markedsføringstiltak for 30 millioner kroner i en periode på fire-fem år – en betydelig sum på den tiden. «Prosjekt Japan» hadde som mål å doble norsk fiskeeksport til Japan. Fra et nivå på 400 millioner kroner i 1986 økte eksporten til 1,8 milliarder i 1991.

Nå har direktøren i Nofima Marked satt djerve mål for det neste tiåret: Å få norsk produksjon av laks og ørret opp i 1,5 millioner tonn innen 2020, hvorav halvparten går til det kvalitetsbevisste og betalingsvillige sushisegmentet. Olsen ber hele næringen engasjere seg for å få det til.

Powered by Labrador CMS