Nyheter

Norsk på Cola-toppen

FOKUSERT: For første gang siden 2000 får Coca-Cola Drikker norsk sjef. Leif Atle Viken skal nå lede virksomheten videre og lover fullt fokus på økt salg, innovasjon og bedre lønnsomhet. - Vi skal ta kategoriandeler, sier Viken til Handelsbladet FK.

Publisert Sist oppdatert

Etter elleve år i Coca-Cola Drikker (CCD), er Leif Atle Viken ny administrerende direktør i selskapet. Viken kommer fra stillingen som kommersiell og viseadministrerende direktør i samme selskap, og tar over sjefsstolen etter briten Richard Harris. Viken blir dermed første norske CCD-sjefen siden 2000. Men om det vil ha noen direkte innvirkning i selskapets strategi, vil han ikke spekulere for mye i.

- Men jeg tror en norsk leder i Norge vil være et signal om mer langsiktighet, og det er bra både for organisasjonen og kundene våre, sier Viken til Handelsbladet FK.

Innovasjon

Det viktigste for den nye sjefen er som han sier det selv: - Å videreføre den gode trenden vi er inne i. Vi har vært gode på innovasjon, og det blir også veldig viktig for oss fremover. Vi er nødt til å komme med de produktene både kundene og vi kan tjene penger på, og som konsumentene gjerne vil ha, sier Viken.

- Vi skal sørge for at de produktene vi kommer med, skal gi verdikjeden god verdi, tilføyer han.

Men det betyr ikke at det satses mindre på eksisterende produkter, som vanlig Coca-Cola, Cola light, Zero og Bonaqua. - Vi er opptatt av å være med der veksten er, for eksempel i light-markedet som har økt over tid, men samtidig er vi veldig stolte av regulær Coca-Cola, sier Viken.

Må selge mer

Han presiserer at organisasjonen fortsatt vil ha stort salgsfokus. For lønnsomheten i bedriften er ikke så god som Viken ønsker den skal være.

- Siden vi startet CCD har vi klart å snu bildet til noe positivt, men vi jobber absolutt for å bedre vår lønnsomhet. Og da må vi selge mer produkter. Vi vil ikke være fornøyde med å ikke selge mer, sier Viken, som selv ofte er med selgerne ut i butikkene for å se an markedet. - Det kommer jeg til å fortsette med, det tror jeg er veldig viktig, sier Viken.

- Skal vi selge mer, må vi jobbe sunt, godt og produktivt med kundene våre, og det fokuset vil ikke bli noe mindre med meg som sjef, legger Viken til.

Et annet satsingsområdet blir kaffe. Som du har lest i Handelsbladet FK tidligere, har Coca-Cola gått inn på kaffemarkedet med sitt eget Chaqwa-konsept. - Foreløpig har vi over hundre kunder, og det skal bli mange hundre flere på hele serverings-, convenience- og kontormarkedet fremover, lover Viken

Elleve år

Leif Atle Viken startet i Coca-Cola Drikker i 1997 som regionsjef for én av syv regioner i Norge. Han spilte en viktig rolle i prosessen med å slå flere av de syv regionene sammen til større enheter, og hvor han senere ble regionsjef for den største og viktigste regionen, region Øst.

I perioden 2004- 2008 har Viken hatt flere ledende posisjoner i det norske Coca-Cola-systemet, blant annet med ansvar for logistikk og teknisk Service, og for CCDs verdikjede, før han ble viseadministrerende.

Powered by Labrador CMS