Nyheter

Norsk ryddegutt, svensk vekst

STOCKHOLM: Johannes Sangnes leder snuoperasjonen i Reitan Servicehandel Sverige. På tre år er kaos og røde tall snudd til vekst og overskudd. Nå venter en ny, stor utfordring: 112 svenske Shell-stasjoner skal fylles opp med 7-Eleven-butikker.

Publisert Sist oppdatert

Han er bonde med gård utenfor Hønefoss, og ukependler til Stockholm. I tre år har Johannes Sangnes ryddet opp i kaos, misnøye og røde tall. Selv om det fremdeles er kjøpmenn som ikke er fornøyd med det norske kjedekjøret, så begynner ryddesjauen å gi resultater. I fjor bidro det svenske selskapet Reitan Servicehandel Sverige med i overkant av 110 millioner kroner i resultat. Etter hva Handelsbladet FK erfarer, øker det til over 130 millioner kroner i år.

- Salget på sammenlignbare butikker er økt med 25 prosent på tre år, og kjøpmannsresultatet er doblet. Det forteller meg at det går rette veien. Når jobben min er gjort? Aldri! Det er det samme som å være helt fornøyd, det blir man aldri, sier Sangnes.

FRANCHISE UGLESETT

Reitan Servicehandel er i det svenske markedet med 403 butikker og kiosker. I tillegg eier selskapet et distribusjonsselskap som også bidrar positivt. Den svenske butikkvirksomheten hadde i fjor en vareomsetning på 3,1 milliarder kroner, i tillegg til salg av telekort, billetter, innkreving av bomavgifter og annet provisjonssalg.

Både Pressbyrån (326 utsalg) og 7-Eleven (77 utsalg) drives på franchise, en driftsform og et kjedekjør som har skapt mye støy i Sverige.

- Kjøpmannsresultatet var i gjennomsnitt på 270 000 kroner i 2004. I år blir snittet på 630 000 kroner. 33 kjøpmenn har et resultat over en million kroner, og 266 har mer enn halv million kroner. Det vi har gjort vises igjen hos de aller fleste kjøpmenn, sier Sangnes.

Både Pressbyrån og 7-Eleven har god vekst på sammenlignbare butikker, og de største slukene er tettet. Som en del av snuoperasjonen er mange butikker lagt ned og nye etablert. En franchiseavgift som i større grad enn før skiller mellom store og små, har gjort sin del av jobben. Gjennomsnittssalget i Pressbyrån er økt fra 5,9 til 6,6 millioner kroner, og i 7-Eleven er snittsalget økt fra 8,1 til 9,1 millioner kroner.

- Vekst løser de fleste problemer, sier Sangnes til Handelsbladet FK.

SHELL-AVTALEN

Nå venter en ny stor jobb. Som en del av avtalen mellom Reitan og Shell skal det etableres 7-Eleven butikker på 112 Shell-stasjoner rundt om i Sverige. Etter hva Handelsbladet FK erfarer, betyr det en drøy milliard kroner i økt omsetning til Reitan Servicehandel Sverige. Skal det bli butikk, betyr det en ny runde med fokus på drift.

- Vi har steinfokus på drift. På økt handel, flere kunder og økt snitthandel per kunde. Siden 2004 er snitthandelen per kunde i våre svenske butikker økt med to kroner, sier Sangnes.

- Hva er den største forskjellen mellom den norske og svenske måten å lede på?

- La meg bruke et bilde. Hvis en nordmann ser en vegg foran seg, så går han rett på. Det kan gå bra, dersom han er heldig å treffe der det er papp. En svensk leder vil ta et møte for å diskutere hvordan veggen kan forseres. Så beslutter man hvordan man skal gjøre det, og så går man for det. Du tuller ikke med en vedtatt plan. Den svenske måten er grundig og vel forberedt. Jeg prøver å ta det beste fra begge, sier Johannes Sangnes.

Powered by Labrador CMS