Nyheter

Norske kjeder langt bak med netthandel

Norge ligger langt bak resten av Europa i å tilby forbrukerne matvarer på nett. Forbruker- og matkjedeekspert Wil Schoenmakers har sett på dagligvaremarkedet i Norge og er oppgitt på forbrukernes vegne.

Publisert Sist oppdatert

– Glem at alle skal ha varene levert hjem. Mange kan tenke seg å hente dem i butikken – på vei hjem fra jobb – bare de slipper å gå rundt med handlevognen selv, sier Schoenmakers til Aftenposten.

– Hvis ikke de norske kjedene tenker nytt, vil vi i løpet av noen få år vil vi enten ha fått en utenlandsk aktør i Norge, eller så vil det dukke opp en aktør i Norge som er ekstremt god på distribusjon ut til forbrukerne, sier Schoenmakers.

Kjedene er likevel skeptiske.

– Vi har ikke sett at det er lønnsomhet i internetthandel med mat. Vår erfaring er også at mange ønsker å velge maten sin selv, sier pressesjef Kristin Paus i Coop.

Heller ikke Ica har planer om internetthandel.

– Distribusjonen koster for mye i Norge. Men å hente varer i butikken, kan være en interessant tanke, sier kommunikasjonssjef Bjørn Takle Friis i Ica Norge til Aftenposten.

Powered by Labrador CMS