Oda har Norges mest fornøyde dagligvarekunder. Netthandelskunder generelt er ikke like fornøyde, viser en ny undersøkelse fra Klarna.

Nyheter

Norske kunder minst fornøyd med nettbutikker

Driver du nettbutikk i Norge har du faktisk de mest krevende kundene i verden.

Publisert Sist oppdatert

Nordmenn er verken fornøyd med helhetlig handleopplevelse på nett eller hvor lang tid det tar å betale når man er klar for å sjekke ut av kassa. Det viser Klarnas kvartalsvise undersøkelse Shopping Pulse. Forbrukere i 18 vestlige land forteller hvordan de opplever det å handle på nett sammenlignet med å handle i fysiske butikker.

Både når det gjelder inspirasjon og kundeservice mener et flertall at de fysiske butikkene er best. Norge har den laveste andelen, 45 prosent, som mener at netthandel er bedre for inspirasjon enn handel i fysisk butikk. Gjennomsnittet blant de andre landene ligger på 55 prosent.

Nordmenn skiller seg ut i undersøkelsen som ett av landene hvor færrest både benytter seg av netthandel med en viss frekvens, og hvor flest fremdeles flest foretrekker fysisk butikk.

– Det kan selvsagt skyldes at norske kunder har høyere forventninger til netthandel enn de har i andre land, men det er uansett et klart signal til nettbutikker om at de bør satse mer for å leve opp til disse forventningene, sier Norgessjef i Klarna, Geir Østby, i en pressemelding.

Samtidig mener 18 prosent av de spurte nordmenn i undersøkelsen at kundeservice er bedre på nett enn i fysisk butikk. Det tilsvarende tallet for de resterende landene i undersøkelsen ligger på 30 prosent.

Kun én av tre nordmenn mener at netthandel gir en bedre helhetlig shoppingopplevelse enn det å handle i fysisk butikk. Norske kunder er også mindre fornøyde med den sosiale interaksjonen ved netthandel enn i de fleste andre land i undersøkelsen. Samtidig er det et økende antall nordmenn, hele 83 prosent, som mener at norske nettbutikker kontinuerlig må investere i ny teknologi - nettopp for å tilfredsstille kundenes forventninger.

Powered by Labrador CMS