Nyheter

Nøtt til å tjene penger

MYE KOS: Kundene dine koser seg som aldri før. Men det er helsa som rår i snackshyllene, også. Salget av nøttemix er nemlig nesten doblet på to år. Kraft og Kims kjemper en jevn kamp om markedsledelsen på snackks.

Publisert Sist oppdatert

Sukkerfrie kasser. Antioksidant nter.. Vitaminer. Mineraler. Sunne fettsyrer. Det er mange trender i tiden som taler for økt nøttesalg. Slik har det da også gått. ACNielsen-tallene forteller om kraftig økning, ikke minst for nøttemiks.

80 prosent opp

I januar kunne Stein Rønne, sjef for produktutvikling og kvalitet hos Kims, fortelle om en økning på 370 prosent på tre år. Veksten avtar litt, men ferske Scan Track-tall viser at nøttemix-salget økte med 22 prosent i fjor og 80 prosent fra mars 2006 til mars 2008.

- Det har vært stort fokus rundt positive forhold ved nøtter, forklarer adm. direktør Per Fallang i Kims Norge. - Vi hadde et godt utgangspunkt i produkter under merket Polly, som har vært mange år i markedet.

Nye produkter

Polly-tilbudet er utvidet med en lang rekke produkter de siste årene: Turmiks, Naturmiks, Festmiks og Småsulten. Hovedkonkurrenten på nøtter, Den Lille Nøttefabrikken, lager nøtteblandinger til både wok, salat og mellommåltider, mens Maaarud d satser t rr med Gonuts. Og mer skal det bli: - Vi planlegger ytterligere lanseringer i dette segmentet, sier Fallang hos Kims.

Også ostesnacks og popcorn selger mer og mer, mens potetchips-salget økte med 7,3 prosent i fjor. Her handler det også om helse: - Vi har lansert Naturchips og relansert alle Kims' produkter med solsikkeolje, minner Per Fallang om.

Trangt på toppen

Kampen om markedsandelene er hard. I fjor gikk Kims forbi Maarud. De siste fire ukene har Maarud gått forbi igjen, blant annet etter at Rema delistet noen av Kims-produktene. På årsbasis skiller det bare 0,6 prosentpoeng mellom de to konkurrentene - mindre enn 14 millioner kroner i et marked som er verdt nesten 2,3 milliarder.

- Markedsandeler vil gå noe opp og ned på kort sikt, avhengig av kampanjer, lanseringer og medieinnsats. Vi er først og fremst opptatt av å øke kategoriens størrelse, og dette gjøres ved å lansere nye og relevante produkter til forbrukerne, sier Per Fallang.

Totalt solgte norske dagligvarebutikker snacks for 2 267 millioner kroner det siste året. Det er en økning på 199 millioner, eller 9,6 prosent.

Powered by Labrador CMS