Nyheter

Ny alkoholkampanje

I dag lanserer helse- og omsorgsminister Bent Høie Helsedirektoratets nye alkoholkampanje «Åpenbart påvirket».

Publisert Sist oppdatert

Målet med kampanjen er å øke forståelsen for og oppslutningen om skjenkebestemmelsene i alkoholloven og befolkningens kunnskap om alkoholens skadevirkninger. Kampanjen er først og fremst rettet mot de under 35 år som går på byen.

– Det økende alkoholkonsumet i Norge de senere årene er en folkehelseutfordring. Vi må forebygge mer og føre en politikk som begrenser skadene av alkoholbruk, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie.

– Det er blant de unge vi ser flest tilfeller av skader og vold i forbindelse med alkohol. Jeg håper denne kampanjen vil bidra til økt forståelse for skjenkebestemmelsene og den viktige jobben dørvakter og servitører gjør for å bidra til et tryggere uteliv, sier Høie videre.

8. oktober 2013 sendte Helse- og omsorgsdepartement forslag til endringer i alkohollovgivningen på høring. Det foreslås blant annet nasjonale krav til kommunenes reaksjon ved brudd på alkoholloven.

– I dag bruker kommunene adgangen til å inndra skjenkebevilling svært sjelden. Derfor foreslår vi å innføre nasjonale krav til kommunenes reaksjon ved brudd på alkoholloven. Det vil tydeliggjøre kommunenes ansvar for å reagere og samt sikre likebehandling, sier Høie.

I høringsnotatet foreslås det blant annet å innføre et prikksystem der det tildeles prikker til salgs- og skjenkesteder for brudd på alkoholloven. Det foreslås åtte prikker til skjenking til mindreårige, fire prikker til skjenking til åpenbart berusede personer og fire prikker for overtredelser av tidsbestemmelsene. Åtte prikker i løpet av tre år vil føre til inndragning av bevillingen i minst en uke.

Powered by Labrador CMS