Nyheter

Ny rekord for kyllingkjøttdeig

Salget av kyllingkjøttdeig har nådd nye høyder og veksten var på 51 prosent i årets fem første uker, viser tall fra Prior. Også andre typer hvitt kjøtt går unna som aldri før.

Publisert Sist oppdatert

– Januar er vanligvis en god måned når det gjelder salg av kylling og kalkun, men i år når vi nye salgsrekorder. Salgsøkningen bare på kyllingkjøttdeig betyr at vi spiser 72 000 kilo mer av denne varen enn vi gjorde på samme tid i fjor, sier Eli Strand informasjonssjef i Nortura.

Hun tror ikke at det er kostholdsrådene som allerede har slått inn, men at de store kjedene har hatt store salgskampanjer både på kyllingkjøttdeig og kalkunfileter. Sistnevnte har hatt en salgsøkning på hele 91 prosent.

– I tillegg til lave priser på disse produktene er sunnhet en av de sterkeste matrendene akkurat nå, og da er det nok flere som går for hvitt kjøtt, spesielt i januar og februar, sier Eli Strand.

Også andre produkter fra Prior har vært populære i årets første uker. Kyllingpølsene har hatt en salgsøkning på 24 prosent, noe som utgjør et mersalg på 81 000 kilo.

Også pølsekuler har hatt en eventyrlig vekst med hele 250 prosent, men dette er foreløpig et produkt med et begrenset volum.

– Vi gleder oss selvfølgelig over det formidable salget og står på for fullt her på fabrikken på Hærland, sier Kai Fjeld, kategorisjef for fjørfe i Nortura. Han tror mye av nøkkelen til suksess ligger i kontinuerlig produktutvikling, og varsler flere Prior-produkter i løpet av bare noen få uker.

Powered by Labrador CMS