Slik kan det se ut når norsk sjømat fremheves i utlandet. Her fra en fiskedisk i Italia.

Nyheter

Ny undersøkelse: Norsk sjømat på kjendistoppen i mange land

Åtte av ti kjenner til norsk laks. Også kjennskapen til andre typer fisk og skalldyr fra Norge er stor, viser en ny internasjonal undesøkelse fra Sjømatrådet.

Publisert Sist oppdatert

Undersøkelsen er gjort i 15 av Norges viktigste sjømatmarkeder, og ble gjennomført tre ganger i løpet av fjoråret. Over 32.000 mennesker i flere verdensdeler har deltatt.

I 11 av de 15 landene er det laks fra Norge som er den mest kjente laksen, og den norske laksen ruver langt over konkurrerende produksjonsland som Skottland og Alaska/USA.

95 prosent av den norske sjømaten eksporteres til utlandet, og en sentral oppgave for Norges sjømatråd er nettopp å øke kjennskapen til Norge som opphavsland for fisken og skalldyrene vi selger til andre land.

– Det er viktig fordi folk flest sjelden kjøper produkter de aldri har hørt om, sier forbrukeranalytiker Lars Moksness i Sjømatrådet i en pressemelding.

For å få et bilde av «kjendisstatusen» til den norske sjømaten har Ipsos, som har gjennomført undersøkelsen, blant annet sett på følgende:

  • Kjennskapen til Norge som produksjonsland for ulike sjømatarter
  • Kjennskapen til logoen og opphavsmerket «Seafood from Norway»

Den samme undersøkelsen er også gjort tidligere år. Slik kan man se på utviklingen over tid.

Powered by Labrador CMS