Nyheter

Nye kjeder

«Nye kjedeprofiler vil det uansett bli.»

Publisert Sist oppdatert

Det er mange år siden de første ryktene begynte å gå om internasjonale dagligvarekjeder i Norge. Nå har de første nye vært på plass i noen uker, og ryktene er flere enn noen gang.

Aldi har vært i Norge på butikkbefaringer. Netto har hatt planer, men skrinlagt dem. Fakta har vært inne i bildet, men kommer neppe til Norge likevel. Denne uken forteller vi om Coop Extra, som kan tenke seg 100 norske butikker på et halvt år, og Dia, som gjerne vil inn. Dessuten har storparten av de tradisjonelle aktørene i Norge vært aktive: Flørtet med ekstremlavpriskjedenes virkemidler, ikke minst innenfor egne merkevarer, omprofilert og gjort til dels store endringer. Og bakom lurer Wal-Mart.

Det er ikke godt å spå om fremtiden, men uansett er vi sikre på at Ica, Spar, Lidl og MenyChampion ikke kommer til å forbli de eneste internasjonale kjedene på det norske markedet. Eksisterende kjeder har svart på utfordringene innenfor de formatene de har, og det er sannsynlig at det kommer andre internasjonale kjeder til Norge enn bare Lidl og Champion.Coop kan godt bestemme seg for å droppe Coop Extra som egen kjede, men vil uansett hente inn de beste elementene i dagens konsepter. Carrefour kommer til å vente med Dia til NorgesGruppen er klare, men vil nok presse stadig hardere for å få inn ekstremlavpriskjeden sin. Aldi har konsentrert seg om land med lavere konsentrasjon og flere aktører enn Norge, men er på gli, blant annet inn i Sveits. Wal-Mart har ikke Skandinavia øverst på prioriteringslisten, men er interesserte.

Nye kjedeprofiler vil det uansett bli. Det som regnet med et pustehull nå som Lidl er på plass, må tro om igjen. Dagligvarebransjen kommer til å konkurrere på både inn- og utpust i mange år ennå.

Powered by Labrador CMS