Nyheter

Nye Rema

TILLER I TRONDHEIM: Moderne, friskt, innbydende og med bredere sortiment. Rema-konseptet har gjennomgått den største oppgraderingen på lang tid. Men det er ikke snakk om å gå bort fra grunnlaget: Kjeden skal fremdeles være billigst på kjente merker, ifølge Kjell Thedorsen, første kjøpmann i «nye Rema 1000».

Publisert Sist oppdatert

Handelsbladet FK besøkte

en av testbutikkene i nummer 28 i år. Senere har Dagens Næringsliv fortalt om regningen: 100 millioner kroner for å ruste opp 400 butikker. Men det endelige resultatet er blitt enda friskere og mer moderne enn det forhåndsrapportene bar bud om.

- Jeg er 51 år og har vært i Rema i 20, men nå er jeg stolt, sier Kjell Thedorsen. Han driver Rema 1000 Tiller. Nærmeste nabo er Coop Obs City Syd, og butikken har Smart Club, Ica Maxi og Lidl i gangavstand. Den har vært stengt siden nyttår. Nå har butikken åpnet igjen som en del av det nye StorM-senteret, med Siba, Barnas Hus og Torshov Bilrekvisita blant trekkplastrene.

13 000 INTERVJUER

Det nye Rema-konseptet bygger på den største undersøkelsen som har vært gjennomført i norsk dagligvarebransje. I løpet av tre år er 13 000 mennesker intervjuet. - Vi har fått passet vårt påskrevet, medgir Theodorsen.

Rema har vært for dårlig på brød, på frukt og grønt og på ferskvare. - På tross av det har vi økt markedsandelen. Da er det lett å være laidback, innrømmer kjøpmannen.

ØKT SNITTHANDEL

Men akkurat da veksten så ut til å ha stagnert, kom endringene. - Det var på høy tid at vi gjorde noe, sier Kjell Theodorsen. På Remas riksmøte for halvannen måned siden høstet Ole Robert Reitan og Tom Kristiansen full jubel med presentasjonen av nye Rema, og utfordringen nå blir å få gjennomført endringene før kjøpmennene blir utålmodige. Alle vil gjerne ha det nye konseptet så snart som mulig, men med 400 butikker tar hele omleggingen et år.

- Vi har aldri fått så god respons fra kundene før, forteller Kjell Theodorsen etter nyåpningen. Andre åpningsdag økte omsetningen med 119 prosent fra året før. Det tallet holder seg neppe, men testingen av det nye konseptet viser økt omsetning og økt snitthandel.

GLEMMER IKKE PRIS

Det er mye mindre enn vanlig som minner om lavpris på Rema 1000 Tiller. Kundene møtes av blomster og frukt og grønt i et åpent og oversiktlig hjørne, mens toalettpapir og brus er flyttet lenger inn i butikken. Mange av hyllene er lavere; det er mulig å se fra den ene siden av butikken til den andre. Selve skiltingen er modernisert: Det rent blå og hvite er erstattet av skilter med to blånyanser i tillegg til hvitt og rødt. Både hyller, fargevalg, skrift, eksponeringer og plassen til oppskriftshefter tar et langt skritt bort fra billig-følelsen som Rema har dyrket.

Sortimentet er heller ikke klassisk lavpris. For eksempel har en egen, lav kjøler kommet på plass med blant annet tapas, kjølepizza, brettpakket kjøtt og fisk og ferdigretter. Men ferskvare-sortimentet er ikke utvidet så mye som det ser ut for, ifølge Theodorsen: Rema har hatt de fleste av varene før, men bare ikke klart å presentere dem riktig, mener han.

- Odd har én filosofi: Vi skal være billigst. Den står ved lag. Det er bedre å tjene én prosent på 100 millioner kroner enn to prosent på 50, mener Kjell Theodorsen.

Powered by Labrador CMS