Nyheter

Leder for Konsept & Sesong i Rema 1000, Hanne Jørgensen, har stor tro på den nye smaksserien Hemmeligheter.

Rema røper sine hemmeligheter

Da Rema 1000 dro til England for å finne inspirasjon til flere middagsretter til under 100-lappen, kom de tilbake med mange Hemmeligheter. Nå lanseres det nye konseptet i alle Rema-butikkene.

Publisert Sist oppdatert

I uke 38 kommer et helt nytt konsept fra Rema 1000 i med navnet «Hemmeligheter» Det er en smaksserie fra kjedens eget hovedmerke R, som er ment å få en viktig rolle i middagssegmentet.

Smaksserien er også en inngangsport til å snakke frem rester og hvordan kundene våre kan unngå matsvinn, ifølge Rema 1000 selv.

Inspirert i England

Hemmeligheter er også et nytt steg i kjedens arbeid for å tilføre forbrukeren noe nytt.

– Arbeidstittelen var Secrets, og ideen kom etter en inspirasjonstur til England, der vi egentlig hadde Middag for under 100-lappen i tankene. Vi så på hvordan man er mer opptatt av smak i Storbritannia, og har satt det i system på en helt annen måte enn oss. Riktig nok har de en mer diversifisert befolkning enn oss, men det var veldig inspirerende, forteller leder for Konsept & Sesong, Hanne Jørgensen.

Aller mest inspirert ble de i Waitrose, der de har mange hundre ulike smaksprodukter i sin egen serie Cook´s Ingredients.

– Det er fryktelig vanskelig å bli inspirert når du skal lage middag. Med Hemmeligheter ønsker vi å gjøre noe med kundeopplevelsen. Både å gjøre det lettere å navigere, lettere å bli inspirert og lettere å lykkes, sier Jørgensen.

Hun tror også det kan bidra til mindre matsvinn når ikke alt er ferdig marinert eller krydret.

– Vi vil oppfordre folk å gjøre det på sin måte. Det er på tide la råvarene skinne og styre det litt mer selv.

De fire første

Hemmeligheter er en smaksserie som etter hvert skal gå inn mange steder, som kjøl og frys. Men Rema starter i tørrvarehylla. Ved hjelp av disse produktene skal man kunne lage litt bedre og kanskje litt mer autentisk mat i hverdagen.

– Finnes det ikke nok gode «hemmeligheter» i norsk dagligvarehandel fra før?

– Absolutt, og de skal fortsatt få være der. Folk skal fremdeles kjøpe krydder og woksaus som før, men vi vil tilføre noe ekstra og utfordre litt. Målet er at produktene skal være noe du ikke finner fra alle andre, fremholder Jørgensen.

Hun håper designet vil gi en gjengkjennelse som kundene vil lære seg å stole på.

I første omgang kommer fire produkter: Sitronpepper-panerng, Pesto calabrese, Steinsopp- og parmesankrydder samt Arrabiata-krydder med tomat og chili.

– Og så er det en hemmelighet hva som kommer neste gang – og når det kommer. Men det blir før jul, smiler Hanne Jørgensen.

– Hva er din favoritt av disse fire?

– Kanskje sitronpepperpaneringen. Den gir ikke bare smak, men tekstur også. Det er vanskelig å få flere teksturer, da må man som regel gjøre mye i tillegg. Så den synes jeg virkelig gir noe ekstra.

Fra 4 til 40

Ett år fra nå ser Jørgensen for seg at det er mellom 30 og 40 Hemmeligheter i Rema-butikkene. Ikke minst gleder hun se til grillsesongen neste år.

– Jeg tror dette kan vokse til noe stort. Hemmeligheter kan bli det neste store fra Rema fordi det hjelper kunden både i butikk og når de lager mat. Og så er det så rett i kjernen av Rema står for. Enkeltheten ved det, og som den utfordreren vi ønsker å være. Jeg håper folk vil trykke hemmelighetene til sitt bryst, sier konseptsjefen.

Hanne og teamet hennes har jobbet med serien i snart ett år. Kunsten er å finne den perfekte balansen mellom skikkelig god smak og det som er mulig hjemme hos hvem som helst.

– Den vrien har nok vært vanskeligere enn ellers, fordi dette er produkter som skal ha det lille ekstra, samtidig som smaken skal være kommersiell nok til at de fleste liker det, sier hun.

For å få dette frem blir kommunikasjon ekstra viktig.

De fire første hemmelighetene er på plass i alle Rema-butikker i uke 38.

– Pastasausen har for eksempel en tydelig smak av ricotta og Pecorino Romano. De må vite at de kan forvente noe annet enn den vanlige pastasausen, fremhever Hanne Jørgensen.

– Er Hemmeligheter det som gjør at Rema skal kunne skille seg ut fremover?

– Jeg tror det kan være en stor bidragsyter i hvert fall, og at Hemmeligheter kan være med å løfte enkeltkategorier veldig og gå inn i alle sesonger. De fire produktene utgjør jo ikke en kjempeforskjell. Men vi må begynne et sted, og så gå i takt med markedet.

Powered by Labrador CMS