Nyheter

Nylanseringer i kø

DDRIV:: Nidar NN lover at handelen skal få nye p pprodukter d kt og nylan l nseringer ns som vil drive godterikateggorien i videre id . - Vii skal sska ta godt vare på de gamle merke keene våre å , , men samtidig skal vi fylle på nye produkt ktter. Uten t produktutvikling produ produukt og innovasjon blir det h hheller ll iingen veks kst, sier adm. direktør Inger Johannee S SSolhaug lh til til Handdelsbladet FK.

Publisert Sist oppdatert

I ffebr bruar kommer det første lanseringsslippet i 2009, og en av nyhetene fra Nidar er en relansering av Caramello.

Det er 50 år siden sjokolademerket ble lansert, og nå har produktutviklerne gitt den ny form, ny design og den spesielle karamellsmaken har fått enda større plass. Det tidligere slagordet «Farlig god» er også hentet frem igjen i forbindelse med den relanseringen. - Jeg blir skuffet dersom vi ikke dobler Caramello-salget, sier Nidarsjefen til Handelsbladet FK.

Arvesølvet

Caramello har ikke vært blant de største salgssuksessene til Nidar de siste årene. Distribusjonen har vært begrenset, og salget har vært dderretter tt .. Omsetningen ut av butikk har væ væærtt på på åtte millioner kroner.

Men karamell er en populærr sssmakk,, og markedsundersøkelser viser at at kkun--dene har tillit til etablerte meerkkker. - Caramello er en del av arvesølvvettt vårt å t.. Selv om det er nye sjokolader som omm d drii--ver mye av veksten, så er kunde deene opptatt av til til--vente smakker r r og etablertte merker, sieer Nidar-sjefenn..

Miksen

Bestselger--listen viser r at kundene e vil ha litt av både gamle og nye produkter. Nidar Favoritter, som ble lansert i 2003, er blitt be--driftens mestselgende produkt,, mens Stratos fra 1936 er nest t størst. Også resten av listen er r en blanding av gamle og nye e produkter (se oversikt). Det t viser at produktutvikling, for--nyelser og økt markedsføring g har gitt resultater. Det nye e posemarkedet for sjokolade--produkter har også vært en suksess.

I et totalmarked på syv milliarder kroner (brutto) og hvor verdiveksten er større e enn volumveksten, er mikseen på bestselgerlisten et godt signaaln al.. - Innovasjon og produktutvikling kling er helt nødvendig dersom vi skal holde posisjonen vår. Vi er en lønnsom kategori for handelen, og det har vi også tenkt å fortsette med. Det er også en fordel at vi er i hele godteribransjen, ikke bare i én snever kategori. Det gir oss muligheten til å spille på hele bredden, sier Nidar-sjefen.

Vil ha mer kos

- Godteribransjen fremover, med finanskrise og mer fokus på en sunn livsstil og grønne produkter?

- Når folk ikke har råd til en fancy flatskjerm, så blir behovet for kos og nytelse enda viktigere. Erfaringene viser at kategorien er nokså upåvirket av konjunkturene. Jeg tror heller ikke debatten om livsstil og grønne produkter vil påvirke oss vesentlig. Vi har «av og til-produkter» som ikke betinger en bestemt livsstil. Men nye vaner vil også utfordre oss når det gjelder produktutvikling. Da kommer det godt med at forbrukerinnsikt er noe av det viktigste vi jobber med, sier adm. direktør Inger Johanne Solhaug til Handelsbladet FK.

Powered by Labrador CMS