Nyheter

Nyt Norge-merket Namibia-biff

Ifølge etiketten var Coop-entrecôten fra Namibia. Likevel hadde den Nyt Norge-logo, skriver Nationen.

Publisert Sist oppdatert

Det var en bevisst kunde som oppdaget at entrecôte samt indre- og ytrefileter fra Namibia var merket med Nyt Norge-logoen hos Coop.

Til Nationen sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop at kjøttet trolig er norsk.

– Det er det leverandøren mener, sier Kristiansen til avisen.

Feilen hos leverandøren, som er Fatland, skal skyldes en manuell rutinesvikt.

– Det ser ut som det er norsk kjøtt som er merket med feil opprinnelsesland. Vi undersøker nå hvordan feilen kan ha blitt gjort og hvordan vi kan forbedre rutinene. Det er viktig for slakteriet å merke i henhold til Matmerks regelverk, sier kvalitetssjef Sissel Dommersnes i Fatland til Nationen.

Det er tredje gang i løpet av et år at slik feilmerking har oppstått på Coops varer.

I en melding på Nyt Norge-forvalter Matmerks Facebook-side, skriver adm. direktør Nina Sundqvist:

– For Nyt Norge holder det ikke at Coop tror kjøttet er norsk. Det skal de vite og kunne dokumentere. Det er uansett en feilmerking og vi ser alvorlig på saken. Forbrukeren skal være garantert og føle seg trygg på at produktet er norsk når det er Nyt Norge-merket. Vi kommer med mer info så snart Coop har funnet ut av det. Og er fornøyde med at de uansett trekker tilbake partiet.

Powered by Labrador CMS