Nyheter

Nytt lokk til makrellboksen

King Oscar presenterer denne uken sin største nyhet siden 1998. Et nytt og skinnfritt produkt lanseres med et helt nytt lokk, som gjør det enkelt å åpne.

Publisert Sist oppdatert

King Oscar satser stort for å få nytt fotfeste i makrell i tomat-markedet. Fiskepåleggspesialisten investerer 14 millioner i media for å nå ut til forbruker med det glade budskapet, og planlegger kampanjer gjennom hele 2014.

– Vi tilbyr nå et nytt og bedre produkt i en helt ny emballasje. Målet er å få flere til å spise sunt – oftere. Vi vil bidra til å gjøre det både fristende og lettvint å spise fiskepålegg. Vi er overbevist om at dette vil øke kategorien, sier produktsjef Karoline Hammersland i King Oscar.

– Å kunne tilby en hel filet uten skinn er naturlig når forbruker i dag er vant til å få kjøpt fiskefilet uten skinn til middagen. Noen synes det er uappetittelig med skinn, som kan komme i store biter. For dem blir det lettere å spise makrell på brødskiva. Gitt at de liker smaken, da, men sausen er jo så god! De må bare smake, sier Hammersland.

Det nye Easy Peel-lokket skal gi mindre søl og er lettere å åpne. Det fjerner dermed det største irritasjonsmomentet som finnes for makrell i tomat. Det skal være enkelt å åpne også for litt større barn. Lokket dras enkelt av som en folie, men produktet har akkurat de samme egenskapene, og samme holdbarhet og kvalitet som før. Hermetisert makrell er størst av all sjømat i Norge og kategorien var i 2013 på 465 millioner i verdi. Etter at King Oscar kom inn på det norske markedet i 1998 og lanserte runde bokser i 2002, har det skjedd mye innovasjon i makrellhylla. Veksten har vært eventyrlig i mange år.

– Stabburet har vært flinke til å utvikle kategorien, men det siste året har veksten i verdi stagnert. Vårt mål er å komme inn og snu trenden, sier Key Account Manager Anders Fosse, som innrømmer at King Oscar har tapt til konkurrenten de siste årene.

Det nye lokket kommer i første omgang kun på den såkalte club-boksen, som er den minste boksen på 110 gram. Nyheten er også glutenfri. Den kommer i helt ny og blå design, og skiller seg dermed vesentlig fra King Oscars øvrige produkter og også fra konkurrentene.

– Men vi har beholdt den røde logoen. Den er viktig, vi vet at den forbindes med kvalitet, sier Hammersland.

King Oscar har en lang historie innenfor sjømat og eksporterer i dag sine produkter til 16 markeder internasjonalt. I Norge har man produsert makrell på boks siden 1874. I 1913 startet eksporten av King Oscars makrell i tomatsaus. Men merkenavnet ble ikke lansert i Norge før i 1998.

Powered by Labrador CMS