Optimister: I nye Obs Harstad har Obs-sjef Knut Wellerop (t.h.) og varehussjef Stig-Jarl Jensen et utvalg på 15.000-20.000 faghandelsprodukter. Sortimentet svinger i takt med sesongene.

Nyheter

Obs Harstad legger på seg

I dag flytter hypermarkedet inn i nye lokaler på 5050 kvadratmeter, en økning på litt over 60 prosent fra de gamle på 3100 kvadratmeter.

Publisert Sist oppdatert

Av Christian Dietrichson

Varehuset ligger fremdeles i Sjøkanten senter. Her har en opprydning i havnen gitt grunnlag for et tilbygg som rommer både Obs, Jula og XXL.

– Samlokaliseringen med to store butikker som det gir et sterkt handelspunkt som vil gi økt trafikk, sier kjededirektør Knut Wellerop.

Ølavdelingen har vokst den også og rommer nå 180 varianter. Mat for allergikere, såkalt Mat uten, er nok en avdeling som har blitt større. Den nye Obs’en har dessuten fått kjedens nye bake-off-konsept og mer økologisk og asiatisk mat.

Alt i alt kan nye Obs Harstad by på ca. 8000 dagligvarer. Faghandelssortimentet er dobbelt så stort og svinger mellom 15.000-20.000 varelinjer i takt med sesongene. Bare innen sport og fritid vil over 10.000 produkter ha plass i hypermarkedet i løpet av ett år.

Med en 2015-omsetning på 270 millioner der vel 200 millioner stammet fra dagligvarer, er hypermarkedet fortsatt områdets klart største butikk.

– Neste år bør vi runde 300 millioner, sier Obs-sjef Knut Wellerop.

Powered by Labrador CMS