Nyheter

Obs oppgradert

FERDIG: Nå fremstår alle de 23 Obs-ene i samme drakt. Siste hypermarked er oppgradert, og kjedesjefen er fornøyd. Nå begynner videreutviklingen. - En av de tingene som jeg tror vi har potensial på, er å få tydeliggjort ferskvaren enda bedre, sier Anders Kristensen.

Publisert Sist oppdatert

Før påske var Coop Obs Haugesund ferdig oppgradert, som siste butikk i kjeden. Etter tidenes beste resultat i 2007, har hypermarkedsjef Harald Fossen tro på enda bedre tall etter ombyggingen.

10 prosent opp

- Tiden vil vise om vi har gjort det rette, men det har vært bra til nå. Siden reåpningen har vi hatt 27 prosent omsetningsvekst. Det er inkludert reåpningssalget, men den siste uken gikk vi 10 prosent opp, forteller Fossen når Handelsbladet FK besøker det nystriglede hypermarkedet.

I ombyggingsperioden la han stor vekt på å holde både kundene og medarbeiderne fornøyde. - Den siste perioden hadde vi egne butikkguider for å hjelpe kundene og for å bidra til at de som fyller på varer, ikke skulle bli avbrutt så ofte, forteller han.

Når det gjelder de 250 som arbeider i butikken, brukte sjefen mye tid og energi på å informere og involvere dem og å sørge for at alle visste hva de skulle gjøre til enhver tid. - Trives de, så trives kundene, konstaterer Harald Fossen.

Varespeil

- Vi er veldig godt fornøyde med de nye elementene, og synes oppgraderingen har fungert veldig bra, sier kjededisponent Anders Kristensen. Coop Obs begynte oppgraderingen i 2005; nå er alle butikkene på plass på ny plattform.

- Målsettingen var å få en felles løsning på hvordan innredning, endeeksponeringer og systematikk i butikk fremstår, sier Kristensen, og drar spesielt frem varespeilene som et positivt element.

Ferskvare neste

Nå som oppgraderingen er ferdig, er det på tide å begynne å tenke på neste skritt for Obs.

- Vi er et godt stykke på vei, men jeg tror fortsatt vi har mange forbedringspunkter. Vi jobber litt med ferskvareuttrykket og det å gjøre ferskvareopplevelsene enda bedre, forteller kjedesjefen.

- En av de tingene som jeg tror vi har potensial på, er å få tydeliggjort ferskvaren enda bedre. Ferskvaren vår er basert på selvbetjening og ferdigpakkede varer, men jeg tror både fokus på sortimentet og miljøelementer kan gjøre ferskvareopplevelsen bedre i butikkene våre, sier Kristensen.

- Og så jobber vi med endel av faghandelsområdene som jeg tror vi kan bli enda bedre på, men det går kanskje mer på sortiment enn på selve butikkløsningene, sier Anders Kristensen til Handelsbladet FK.

Powered by Labrador CMS