Nyheter

Obs størst i Sandefjord

SANDEFJORD: Coop Obs har ryddet seg en solid markedsplass i Sandefjord. Hypermarkedet har en markedsandel på sterke 20 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Omsetningen i 2007 ser ut til å lande på 225 millioner kroner, og dermed øker Coop Obs markedsandelen i Sandefjord fra 17,3 til 20 prosent. Bare Meny-butikkene er større. Det er ikke hverdagskost at én butikk klarer å sikre seg en så stor markedsandel i en by, og prestasjonen blir ikke mindre når man tar i betraktning at kooperasjonen ellers står svakt i Vestfold. Det sterke bidraget fra hypermarkedet er hovedårsaken til at kooperasjonen har en samlet markedsandel på 9,4 prosent i Vestfold. Obs Sandefjord alene bidrar med 4,2 prosent av fylkespotten. Hypermarkedssjef Ivar Drægebø er fornøyd med situasjonen.

- Konkurransen hardner til, og jeg tror ikke veksten vil fortsette i samme tempo. Det begynner å flate ut. Målet for 2008 er 230 millioner kroner, sier Drægebø, og ser ut over butikken.

MANGFOLD

Coop Obs Sandefjord er på 4 300 kvadratmeter. Med 98 ansatte (55 årsverk) er det en stor arbeidsplass. Dagligvarer står for 65 prosent av omsetningen, resten er faghandel og nonfood. Mens dagligvarer trekker kunder, er det faghandel som skaper mangfoldet. En stor avdeling er satt av til maling, og Obs er en av de største på maling i Jotun-byen. Storselgeren i fargeavdelingen er kooperasjonens eget malingsmerke, Infra.

Like utenfor kasseområdet er det en Obs-kiosk som selger varer for 2,8 millioner kroner, i tillegg til tipping og spill. Det er lokalene etter en bankfilial som er tatt i bruk.

- Kiosken er på 150 kvadratmeter, den er egentlig for stor. Men den gir et hyggelig bidrag, så den får nok bli, sier Ivar Drægebø til Handelsbladet FK.

FYLKET

Hypermarkedssjefen har vært i kooperasjonen i hele yrkeslivet. De siste 17 årene har han vært ansatt på Coop Obs Sandefjord.

- Kooperasjonen står ikke sterkt i Vestfold?

- Nei det kan vi ikke akkurat si. Derfor er vi svært fornøyde med at vi har fått en såpass stor del av markedet. Vi markedsfører oss med kundeaviser over hele fylket, men det er Sandefjord, Tønsberg og Stokke som er vårt primære marked, sier Drægebø.

LOKAL MARKEDSFØRING

Hypermarkedet er en del av butikklaget til Coop Vestfold og Telemark, et samvirkelag i milliardklassen. Kundene blir fristet med 2 prosent kjøpeutbytte, og i Obs Sandefjord står eiere for 55 prosent av all handel. - Vi må få sterkere frem den økonomiske fordelen det gir for barnefamilier og andre storkunder. Det blir fort noen tusenlapper i året, sier Drægebø. Neste år skal hypermarkedet markedsføre seg mer med lokale tilbud, kampanjer og spesielle tilbud til kunder som også er medeiere i samvirkelaget. Det kommer i tillegg til kjedemarkedsføringen. - Konkurransen? - På dagligvarer er det Meny-butikkene som er hovedkonkurrenten. De står veldig sterkt i markedet. På faghandel er det egentlig alle. Fordelen vår er at vi har alt under et tak, og at vi ligger strategisk til i forhold til veisystemene. Jeg ønsker meg en Obs Bygg-etablering, det ville gjort området her enda mer fristende, sier hypermarkedssjef Ivar Drægebø. - Julehandelen nærmer seg? - Vår beste måned. I fjor hadde vi en desemberomsetning på 24,8 millioner kroner. I år håper vi på 25,5 millioner kroner.

Powered by Labrador CMS