Nyheter

Øker med nytt fly

LONGY EARBY EN: Bort fra Sas og over til Posten. Nytt fly har økt fruktsalget til Coop Svalbard med 35 prosent. Hadde det ikke vært for Coop, hadde ikke Posten kunnet starte egen flyrute til Longyearbyen.

Publisert Sist oppdatert

Det begynte med serien av streiker og forsinkelser på Sas. Det endte med at dagligvarekundene på Svalbard fikk bedre ferskvaretilbud enn noen gang. - Etter ett år med Postens fly har vi økt omsetningen av frukt med 35 prosent, forteller adm direktør Jan Haugan i Coop Svalbard.

POSTEN

Tidligere fraktet Coop ferskvarene sine med ruteflyet til Braathens, senere Sas. Det ble dyrt, og selskapet prioriterte å bruke kapasiteten sin til å få med flest mulig passasjerer. Dermed kunne butikken plutselig stå der uten de varene som var bestilt.

Da samtidig streikene og forsinkelsene hopet seg opp, begynte Posten å tenke på å opprette sitt eget rutenett av transportfly. - En ubetinget suksess, sier transportdirektør Randi Løvland nå. Men uten Coop hadde det neppe blitt noe eget postfly til Svalbard. Coop-sjef Jan Haugan garanterte å frakte åtte tonn i uken. Dermed kunne Posten sikre seg inntekter og utnytte kapasiteten på den daglige ruten sin.

KLIMA-FORDELER

Logistikken er en enorm utfordring for verdens nordligste Coop-lag. - Vi bruker over ti millioner kroner i året i frakt, forteller Haugan. Det blir en solid andel av regnskapet: Svalbardbutikken omsetter for 97 millioner, inkludert spesialvarer.

Varene som ikke trenger å være like ferske, kommer med båt annenhver uke. Akkurat der er Coop Svalbard en av dem som faktisk nyter godt av klimaendringene. I vinter satser laget på å ta imot båter hele vinteren. Tidligere har Svalbardbutikken fått en hovedlevering sent på høsten, og måttet ha varene på lager i flere måneder. Men nå regner Haugan med isfritt farvann og mulighet til å ta imot hele vinteren.

LAGER

Coop på Svalbard driver sitt eget lager, og er også grossist. Noen serveringssteder kjøper mat og drikke fra Coop fast, andre bruker lageret til påfyllingshandel. Kiosken i Svea får også varer fra Coop.

- Vi har måttet bygge opp egne systemer hele veien, forklarer Jan Haugan. Nå kan lageret styres fra butikkdataanlegget. Når det kommer en engroskunde, registreres innkjøpet i samme system som butikken bruker, og fakturaen sendes ut fra hovedkontoret.

Neste post på programmet for Coop Svalbard er enda en om- og utbygging. - Vi er verdens nordligste varehus. Nå skal vi også bli verdens flotteste i den størrelsen, sier Haugan til Handelsbladet FK.

Powered by Labrador CMS