Nyheter

Økning, tross nedgang i servicemarkedet

Tine økte omsetningen med 4,8 prosent første halvår, mye takket være høyere melkepriser. Men i servicehandelen opplever de nedgang.

Publisert Sist oppdatert

- Dagligvaremarkedet for melk- og juicebaserte drikker, hvitost, fløte, rømme og yoghurt hadde en positiv omsetningsvekst i forhold til 2008. For Tine hadde spesielt Biola, Litagos smakssatte melk, Jarlsberg og yoghurt en sterk utvikling i forhold til 1. halvår 2008, sier konserndirektør Elisabeth Morthen i en pressemelding. Norvegia, brunostene og Sunniva juice tapte segmentandeler.

I tillegg til økt konkurranse på enkelte kategorier, merket meierigiganten også en viss nedgang i etterspørselen fra kundesegmentet servicehandelen (kiosk og bensinstasjoner).

Markedet for meierivarer haren god vekst men er preget av økt konkurranse fra både eksisterende og nye aktører, konkluderer Tine. På tross av dette ble driftsresultatet i 1. halvår 412 millioner kroner, en økning på 149 millioner kroner sammenlignet med samme periode i fjor.

Omsetningen økte med 4,8 prosent i forhold til samme periode i 2008. Dette skyldes i hovedsak effekten av økt målpris på melk og kjøpet av Ilchester Cheese Company høsten 2008, samt en sterkere USD i forhold til 1. halvår 2008.

Salget av Jarlsberg utenfor Norge holdt seg bra til tross for de økonomiske nedgangstider som preget detaljhandelen. Mer effektiv produksjon og god kostnadskontroll bidro til forbedret resultat for Diplom-Is i Norge, mens utviklingen i den svenske virksomheten fortsatt er det Tine kaller "utfordrende". Fjordland har merket den økte konkurranse fra andre aktører innen ferdigmat.

Powered by Labrador CMS