Nyheter

Øko-kunder handler mer

VERDIFULLE: Kundene som handler økologisk mat, gir ekstra mange kroner i kassa. Øko-kundene handler for 40 prosent mer enn andre kunder

Publisert Sist oppdatert

Tallet på kunder som handler økologisk, er doblet fra 2004 til 2008. Det viser siste utgaven av handleundersøkelsen Økobarometer. Eco commerce har fått god oppmerksomhet rundt en undersøkelse som viser at nå har mannfolkene også hoppet på økobølgen.

Hver fjerde

- Det ser ut til at menn har kommet på banen, og handler kanskje til og med flere økovarer når de først er igang, sier Marcelle Askew. Hun leder Eco Commerce, og er også prosjektleder for Økobarometer.

Undersøkelsen er gjort blant 1 231 kunder som kommer ut fra butikker i kjedene Prix, Mega, Eurospar, Ica Nær, Ica Supermarked, Meny, Rimi og Ultra. Den er gjennomført før Ica begynte å markedsføre de nye øko-produktene sine.

24 prosent av mennene og 25 prosent av kvinnene som er stoppet, har hatt økologisk mat i handlekurven sin. Av dem som handler økologisk, har 13 prosent av mennene og 6 prosent av kvinnene handlet fem eller flere økovarer. Hele tre av fire sier at de pleier å handle økologisk mat.

Øko-kundene har gjerne høy utdannelse og barn.

313 kroner

I undersøkelsen er det relativt store og veldrevne butikker som er plukket ut i hver kjede. Dermed er ikke gjennomsnittshandelen den samme som i en middels butikk. Men tendensen er tydelig: Øko-kundene handler mye mer.

Kunder med økologisk mat i handlekurven hadde nemlig i gjennomsnitt handlet for 313 kroner. De som ikke hadde tatt med seg noe økologisk, hadde lagt igjen 223 kroner i butikken.

- Årsakene kan være mange, men det er en tydelig overlapp mellom de som handler mest, og de som handler økologisk mat, sier Askew. - Vi ser at denne gruppen er mer villig til å betale ekstra for det de opplever som bedre. Valget å prioritere god mat henger sammen med livsstil mer enn med klassiske demografiske faktorer som bosted eller inntekt.

Dobling

Økningen i øko-salget har vært kraftig de siste årene, tyder Økobarometer på. I løpet av de fire årene fra 2004 til 2008 har andelen av kundene i fullsortimentsbutikkene som har tatt med seg økologiske produkter, økt fra 14 til 27 prosent. Det er bare i disse butikkene at øko-handelen er målt hvert år siden 2004.

Det er helse som er hovedgrunnen til at kundene handler økologisk, mens prisen er det viktigste hinderet.

Powered by Labrador CMS