Nyheter

Økonom med visjoner

HAVARERT: Milliardfusjonen i Rogaland er havarert, men fylkets største samvirkelag er fast i troen på at den før eller siden vil bli gjennomført. - Drømmelaget mitt er et Coop Rogaland som dekker hele fylket, sier adm. direktør Magne Wathne i Coop Økonom.

Publisert Sist oppdatert

Imens fyller Coop Økonom i Stavanger på med flere mindre fusjoner, og nye butikketableringer. Coop Eikunda i Egersund og Coop Sola er nye på laget. Det gir påfyll av omsetning, butikker og markedsmakt. Men det er ikke nok til å oppveie for den havarerte fusjonen.

- Vi har et 2009-budsjett på 1,85 milliarder kroner, og vi planlegger flere utbygginger og butikketableringer. 75 prosent av omsetningen vår kommer fra dagligvare. Det er klart at det hadde vært lettere hvis vi kunne jobbe på tvers av lagsgrensene. Ser vi på Rogaland med et helikopterblikk, så går samvirkelagsgrensene på kryss og tvers, og kundene klarer ikke å følge med. Derfor bør vi ikke legge fusjonsplanen i en skuff, selv om den ikke gikk denne gangen. Den bør hentes frem igjen og utvides til å gjelde hele fylket. Det ville virkelig blitt noe. Men da må flere være villige til å tenke stort, sier Magne Wathne.

Sola på laget

På skrivebordet ligger fusjonskontrakten med Coop Sola. Fusjonen gir 160 millioner kroner i ny omsetning, og den store bidragsyteren er en av landets største Coop Mega-butikker.

- Vi har mange planer med Sola. Vi vurderer blant annet etablering av en Coop Extra-butikk. Det er et godt marked, med et stort omland, sier adm. direktør Magne Wathne.

Fusjonen med Coop Eikunda i Egersund var en økonomisk redningsaksjon som har svidd av et tresifret millionbeløp, men tanken er

langsiktig. Coop Økonom overtar

et stort kjøpesenter som en del av

fusjonen. Samtidig får Økonom grep i en viktig del av fylket.

- Jeg skulle ønske at flere samvirkelag fusjonerte ut fra styrke, og tok de rette grepene i tide. Her må Coop NKL være flinkere til å bruke pisken, selv om jeg skal være litt forsiktig med å mene noe om det, sier Wathne, som er styremedlem i Coop NKL og har flere tunge verv i kooperasjonen.

Butikkplaner

To store Obs hypermarkeder topper butikkporteføljen til Coop Økonom. Dagligvareporteføljen består i tillegg av 18 Coop Prix, 5 Coop Mega og 8 Coop Marked.

- Vi har flere utbyggingsplaner, dersom ikke fi -

nanskrisen ødelegger markedet for mye. Rundt hypermarkedet på Mariero i Stavanger har vi utbyggingsplaner for 600 millioner kroner.

Det er vår største butikk, og den kan bli enda større når vi utvider området, sier Økonom-sjefen.

På Sandnes, midt i markedsområdet til Coop Høyland og Jæren, skal Coop Økonom bygge en helt ny Coop Prix-butikk på 950 kvadratmeter. Samtidig skal laget flytte og oppgradere Coop Mega i Havannasenteret i Sandnes. Planen er at det

vil øke omsetningen fra 35 til 50 millioner kroner.

- Sandnes er et eksempel på at dagens laggrenser ikke er naturlige, sier Magne Wathne.

Lav profil

Som Handelsbladet FK tidligere har skrevet, er hovedårsaken til fusjonshavariet at det er svært dårlig kjemi mellom styrelederne i de to største samvirkelagene. Coop NKL har flere ganger prøvd å få fusjonen igang igjen, men uten hell. Økonom-sjef Magne Wathne har vært prosjektansvarlig for fusjonen, men han vil ikke kommentere årsaken til havariet.

- Du holder en lav profil, selv om du leder en av Stavangers største handelsbedrifter?

- Jeg liker ikke journalister og jeg liker ikke media. Når Stavanger Aftenblad eller andre ringer, så er svaret mitt alltid at jeg ikke har noen kommentar. Det er bare sånn jeg er. At du er her i dag, har for eksempel ødelagt det meste av dagen min. Men det gikk da bra. Dere lager en bra avis, sier Magne Wathne.

Powered by Labrador CMS