Nyheter

Økt misnøye med dagligvarekonsernene

Forbrukernes skepsis til dagligvarekonsernene øker, viser en rapport fra Ipsos MMI referert i dagens Aftenposten.

Publisert Sist oppdatert

«I årets undersøkelse ser vi en økning i andelen som har dårlig inntrykk av både Norgesgruppen og Reitangruppen. 22 prosent har dårlig inntrykk av disse aktørene. Tilsvarende tall i fjor var henholdsvis 14 og 15 prosent», skriver Ipsos MMI i sin rapport.

Forbrukernes skespis er først og fremst rettet mot Norgesgruppen og Reitangruppen, som i senere tid blant annet har fått har medfart i mediene gjennom det mye omtalte Brennpunkt-programmet «Matvarekrigen» på NRK. Coop går tilsynelatende klar av forbrukernes misnøye.

– Det har vært en samfunnsdebatt med negativt fortegn om dagligvarebransjen og det ville vært rart om ikke dette ville gi se slike utslag, sier direktør for myndighetskontakt Bård Gultvedt i Norgesgruppen til Aftenposten.

Han trekker frem at kjedene Kiwi, Meny og Spar gjør det godt i andre omdømmeundersøkelser. Også kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer i Reitangruppen påpeker overfor Aftenposten at andre omdømmeundersøkelser gir et annet resultat. Samtidig ser hun ikke bort fra at nevnte Brennpunkt-program har påvirket resultatet i Ipsos MMI-undersøkelsen.

Powered by Labrador CMS