Tall fra Kvarud analyse viser at nordmenn har brukt mer penger på kjøpesentre i førjulstiden i år, men på grunn av økt rente, svak krone og økte kostnader er det ikke nødvendigvis slik at vi handler mer.

Nyheter

Økt omsetning for kjøpesentrene på julegavehandel

Høyere renter og prisøkning ser ikke ut til å påvirke julegavehandelen. I november opplevde norske kjøpesentre en omsetningsvekst på nesten fem prosent.

Publisert Sist oppdatert

– Man kjøper gaver til andre, man kjøper ting til sosiale selskaper, man pynter litt ekstra utenfor huset, nettopp for å vise overfor andre at man har penger og er raus.

Det sier forsker og førsteamanuensis i markedsføring ved Universitetet i Sørøst-Norge, Birger Opstad, til NRK.

Ifølge tall fra Kvarud analyse opplevde kjøpesentrene i Norge en omsetningsvekst på nesten fem prosent i november, men Opstad er ikke overrasket over at folk handler like mye eller mer, selv om vi er i dyrtid.

Han mener at det er sosialt press som ligger til grunn for at mange prioriterer å bruke mer penger nå. Selv om kontoen er skrapa, er det ikke gavene folk sparer inn på, sier Opstad.

– Man kjøper den billige varianten av kjøttdeig og kyllingfilet. Produkter som er privat og andre ikke ser at man kjøper.

Heller ikke Virke, hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen, er overrasket. Linn Bredesen, leder for analyse i Virke, bekrefter overfor NRK at vi bruker mer penger, men påpeker at det ikke nødvendigvis betyr at vi kjøper mer.

– Økt rente, svak krone og økte kostnader til lønn bidrar til at flere har sett seg nødt til å sette opp prisene. Selv om vi handler for like mye i løpende kroner, er det slik at volumet faller noe, sier Bredesen.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS