Nyheter

Økte priser etter matbørs

Da VG testet prisene på avgjørende matbørs-produkter etter tre uker, ble sluttsummen på kassalappen en annen. Coop Prix, som vant testen i oktober, hadde økt mest.

Publisert Sist oppdatert

Flere kjeder har justert mange av prisene etter at VGs matbørs sto på trykk 22. oktober, skriver VG i dag. De har nå testet ni produkter som var utslagsgivende for resultatet. Flere av de billigste varene til Coop Prix, som vant testen i oktober, har nå økt til sammen 9 prosent i pris. Kiwi og Rema 1000 har svart med å senke flere av sine priser. Totalsummen for de ni produktene viser at Rema er en klar vinner med en sluttsum på 269,20 kroner, mens Kiwi denne gang er nummer 2 med 285,97 kroner på kassalappen. Begge har en prisreduksjon på over 11 prosent på de ni produktene siden oktober-testen. Coop Prix har økt prisene med 9,20 prosent, og kassalappen ender nå på 291,20 kroner. Størst har prisøkningen vært på smågodt løsvekt (over 50 prosent), Pepsi Max og potetgull.

– Lavprisaktørene i dagligvarebransjen følger hverandres priser meget tett. I det lille utvalget VG her tar for seg, har Coop siden oktober oppjustert prisen på fire varer. Grunnen til at vi satte ned prisen på disse varene i oktober, var at vi registrerte at Rema hadde kampanje på dem, og som vanlig fulgte vi raskt etter Rema, sier Kristin Paus til VG. Hun er konstituert informasjonsdirektør i Coop.

Powered by Labrador CMS