Nyheter

Omfattende Mega-fornyelse

Birthe Hegstad har spilt 84 landskamper for Norge og er tidligere verdensmester og europamester i kvinnefotball. Som ny kjededisponent i Coop Mega er hun igang med en ny storkamp. Målet å gjøre kjeden til norsk mester i supermarkedsklassen!

Publisert Sist oppdatert

I løpet av 2012 ruller Coop Mega ut et oppgradert og spisset supermarkedkonsept der ferskvarer, måltidsløsninger og lokale spesialiteter får en enda sterkere posisjon. Samtidig skjerpes kjedekravet, noe som betyr en betydelig omprofilering av små og mellomstore butikker. Både Coop Extra, Coop Prix og Coop Marked får påfyll fra Coop Mega. Dagens 123 supermarkeder skal slankes ned til godt under 100 butikker.

Færre og større

– Skal vi vinne denne kampen må vi spisse konseptet enda mer. Det betyr at vi må konsentrere oss om færre og større butikker, butikker som enten har en nettoomsetning på over 100 millioner kroner, eller som har et potensial til å være i den klassen. Coop Mega er et by- og storkonsept som krever stort volum for å få god lønnsomhet. Det er ikke butikker som alle kan ha, sier Birthe Hegstad til Handelsbladet FK.

Ifølge den siste offisielle målingen fra Nielsen er Coop Mega landets femte største dagligvarekjede med en 2010-omsetning på 8,76 milliarder kroner. I supermarkedsklassen er det bare Meny fra Norgesgruppen som er større. Meny er på pallen som landets tredje største dagligvarekjede med 12,27 milliarder kroner i omsetning.

Mega krymper

Omprofileringene gjør at Coop Mega kommer til å få redusert omsetningen til fem-seks milliarder kroner, men ifølge planen vil både lønnsomheten, kvaliteten og kundeopplevelsen øke. Kjedeledelsen holder kortene tett til brystet om hva som kommer, men det blir en enda tydeligere ferskvareprofil, flere nye kategorikonsepter, mer sameksponering og mer lokal tilpasning. Samtidig skal butikkene bli mer konkurransedyktige på lavprisnivå. Det skal også satses mer på kompetanse, salg og service.

Som du har lest i Handelsbladet FK, skal Coop Norge satse riksdekkende med tre lavpriskjeder. Det betyr at Coop Mega blir en regional kjede. I praksis betyr det at det skal satses der kjeden har en sterk posisjon, og der potensialet er størst. Rogaland og Oslo-regionen er to eksempler på sterke Mega-markeder. De fire største Coop Mega-butikkene ligger i Rogaland med en omsetning som spenner fra 328,2 millioner kroner (Coop Mega Madla) til 146,9 millioner kroner (Coop Mega Sola).

– I den nye modellen blir det mer målrettet arbeid, enten vi snakker om leverandører eller kampanjer. Vi må bare erkjenne at vi har hatt for mange små og ulønnsomme butikker, og det er ikke bra hverken for konseptet eller samvirkelagene. Den sterke posisjonen i Rogaland viser at det er mulig å få det skikkelig bra til, og da blir det også vanskelig for andre supermarkeder å få innpass, sier Birthe Hegstad.

– Hva er omsetningsgrensen når dere skal slanke vekk de minste?

– Det er ingen absolutt grense, for vi ser på både størrelse, potensial og den lokale konkurransesituasjonen. Men det sier seg selv at det er vanskelig å få god nok lønnsomhet i et supermarked på under 70 millioner kroner.

Les hele saken i papirutgaven av Handelsbladet FK denne uken.

Powered by Labrador CMS