Nyheter

Ønsker seg 4 prosent

BJØLSEN I OSLO: Kjøpmann Kris Lillejord i Coop Prix Maridalsveien bekrefter at marginene er presset i lavprissegmentet. Helst skulle han hatt to prosentpoeng mer igjen på bunnlinjen.

Publisert Sist oppdatert

- Vi har kjempetrøkk, det mangler ikke på kunder, sier Kris Lillejord. Butikksjefen i Prix på Bjølsen kan skilte med godt salg. Budsjettet på 26 millioner kroner vil innfris med god margin.

- Vi ligger allerede en halv million foran budsjett, og jeg regner med å komme opp i 27 millioner i løpet av året, sier Lillejord til Handelsbladet FK. Med blott 190 kvadratmeter salgsareal til rådighet, tør det være en høyst respektabel omsetning.

Kjøpmannen er klar på hva som har bidratt til veksten: - Ringnes 0,5 liter. Tidligere hadde Hansa tre facinger, som nå er redusert til én. Oslofolk vil ha osloøl, og Ringnes-salget har økt med 100 prosent etter at jeg gjorde om. Men også høyt varetrykk, spesielt på tørrvarer, har bidratt, sier Lillejord.

- Og inntjeningen?

- Den er ikke like god. Vi skal klare 2 prosent i år, men jeg skulle helst hatt 4 prosent. Det er dét som er dumt med lavpris, det er lite igjen på bunnlinjen. Det gir begrenset likviditet. Dessuten skal jo Coop-eierne ha utbytte.

- Er det mange eiere blant kundene?

- Nei, egentlig ikke. Folk i Oslo tenker ikke på kort og lojalitetsprogram, de tenker på nærhet. På Prix Bjerka på Hemnes, hvor jeg jobbet tidligere, virket det som om de fleste hadde Coop-kort. Sånn er det ikke her. Men det gjør ikke så mye, vi har mellom 800 og 1 100 kunder daglig, og det er jeg fornøyd med.

- Er det fordeler med å jobbe med lavpris?

- Vel... Det er høy fart hele tiden, så det er bra for folk som liker å jobbe mye.

Powered by Labrador CMS