Nyheter

Ønsker smitteeffekt fra Obama

Produksjonen av Tines juleyoghurt «Nyt julen» går i disse dager så det griner på meieriet på Frya. Prognosen for i år er cirka 1,2 millioner beger med juleyoghurt.

Publisert Sist oppdatert

Obama berørte folks liv og fikk folkets begeistring og tillit. En av prioriteringene til den kommende presidenten er å skape nye arbeidsplasser gjennom å lage gode rammebetingelser for næringslivet. Vi som arbeider med rammevilkår for norsk næringsliv, ønsker oss mye smitteeffekt. Imens sliter vi med å forklare regjering og politikere om konsekvensene av årets statsbudsjett.

I statsbudsjettet for 2009 er avgiften på alkoholfrie drikkevarer foreslått økt med over 60 prosent. Regjeringen sier de gjør dette som et ledd i kampen mot overvekt som følge av stort sukkerinntak. Produkter behandles ulikt og effekter synes ikke vurdert. Når skal vi i Norge få et avgiftssystem som ikke er en tilfeldig salderingspost?

I perioden 2000 til 2007 reduserte vi i Norge sukkerforbruket fra 43 til 35 kg pr innbygger. (Kilde: Helsedirektoratet). I denne perioden har vi ikke hatt noen store avgiftsøkninger. Drikkevareprodusentene, på sin side, har i denne perioden satset på å utvikle og markedsføre mindre sukkerholdige drikkevarer. Salget av sukkerfrie drikkevarer har doblet seg fra 2003 til 2007.

Avgiftsøkningen som regjeringen nå går inn for, vil i første rekke ramme arbeidsplasser innenfor produksjon av saft, lettsaft, brus, lettbrus og visse typer vann. Selv en liten salgsnedgang kan få store konsekvenser for små drikkevareprodusenter som gjerne er lokalisert i distriktene. Her er marginene knappe og det er begrenset antall utsalgssteder å fordele tapet på. Samtidig er disse virksomhetene avhengige av produksjonsoppdrag fra de store markedsaktørene.

Markedet i Norge for de produktene som rammes av avgiftsøkningen, har sterk og internasjonal konkurranse. De store aktørene vil trolig derfor bli tvunget til å optimalisere sin egen produksjon gjennom å øke produksjonen ved egne anlegg i Norden/Europa. Dette kan i så fall føre til at avtalene med leietapperiene (fortrinnsvis i distriktene) sies opp.

Forutsigbarhet og tid til tilpasning er ord som for oss danner forutsetninger for å kunne være i Norge.

Derfor reagerer vi sterkt på at det «over natten» foreslås slike dramatiske avgiftsøkninger som det er gjort her. Dette uten at det er forettattt tt noen n konsekvensutredning elle ller industrien i er gitt mulighet til åå om mmstitille seg.

Avgiiften ifte virker også som en mootivasjonsfaktor otiv as for nye turer til Sverige S . Vi synes handelslekkasjen er for stor allerede. Regjeringen bør i stede legge le vekt på tiltak som gjør att nooorddmenn heller velger å kjøpe sine i var v a rer mer miljømessig korrekt i norskkke butikker.

Vår å a aanbbefaling til regjeringen er at d den ffforeeslåtte avgiftsøkningen avventetees,, og at konsekvensene utredes fø før d dden eventuelt gjennomføres. d drøftøftter mer enn gjerne tiltak mot overvvvekkt og fedme med myndigh heten t nne.. Mange av våre bedrifter satse t er allerede a store ressurser på åå utv tvikle vikl gode og sunne mat- og d drikk ikkkevvarer a . I tilegg jobbes det med fforebbyggende byg arbeid, retningslinjer ffor m mmarrkedsføring blant annet i samaaarbbeid med Forbrukerrådet, fforbr brrukkerinformasjon og en helt ny merkkkeoordning. drastiske avgiftsøkøkniningger som gir troverdighetsp probl p blemer lem som følge av manglende kkunnskkapsmessig begrunnelse. Vi begeistres av å bli invitert til å fortsette samarbeidet knyttet til helse og ernæring - Yes we can! Matt-- og o drikkeindustrien

Vii suukker ukk over

Matt-- og o drikkeindustrien

Vii suukker ukk over

Powered by Labrador CMS