Nyheter

Ønskereprise om Posten

Produksjonen av Tines juleyoghurt «Nyt julen» går i disse dager så det griner på meieriet på Frya. Prognosen for i år er cirka 1,2 millioner beger med juleyoghurt.

Publisert Sist oppdatert

Posten legger ned sitt eget kontor, butikken overtar, avisene lager skandaleoppslag, folk flest protesterer og lokalpolitikerne blir sure. Historien gjentar seg. Heldigvis kommer også resten av historien til å gjenta seg: Den delen der det viser seg at Post i butikk er et mye bedre tilbud enn Postens eget kontor noen gang har vært, og at kundene er storfornøyde.

«Det er ingen grunn til å beklage at det legges ned postkontorer - tvert imot bør kundene glede seg over det.» Sitatet stammer fra lederartikkelen i Handelsbladet FK 12. juli 2000. Vi gjentar gjerne konklusjonen fra den gang: Posten Norge bør ta skrittet helt ut, legge ned alle postkontorene sine og overlate driften til lokale butikker.

Det tok lenge, men nå skal Posten gå et skritt til på riktig vei. Om tre år skal ytterligere 124 postkontorer legges ned.

Kundene bruker nettet

minibankene fremfor manuelle og banktjenester på postkontoret. De siste seks årene er antallet banktransaksjoner halvert. Elektroniske tjenester overtar mer av kommunikasjonen. Tallet på kundebesøk på postkontorene faller med rundt fem prosent i året,

Den posttjenesten som først og fremst har muligheter til å vokse, er distribusjonen av pakker. Pakkevolumet øker, ikke minst som følge av at flere handler varer på nett. Men der må Posten allerede nå konkurrere med andre distributører. Det nytter ikke å opprettholde et tungrodd postkontor-nettverk av den grunn; eneste mulighet til å klare seg i konkurransen, er å bruke de mulighetene som allerede ligger der. Det vil si dagligvarebutikker, kiosker og bensinstasjoner.

Post i butikk er ett av den norske kommunikasjonshistoriens mest vellykkede tiltak. Posten klarer å holde liv i et finmasket ekspedisjonsnett, mens butikker får tilført tilleggstjenester som trekker kunder og setter dem istand til å klare seg bedre i fremtiden. At ansatte protesterer fordi de frykter for jobbene sine, er forståelig. At lokalaviser og kunder er skeptiske fordi de er redde for enhver forandring, er ingen overraskelse. Men til syvende og sist kommer de til å bli fornøyde denne gangen, også.

Powered by Labrador CMS