Nyheter

Opp med statusen!

Dagligvarebransjen verden over samler seg om en kampanje for å heve bransjens status. Det er en fornuftig og nødvendig aksjon som den norske bransjen bør stille seg bak.

Publisert Sist oppdatert

Spesielt for arbeidstagerne er dagligvarebransjen ofte oppfattet som siste utvei. Kassa i en dagligvarebutikk er blitt et bilde på lavstatusjobb. Og Norge er ikke noe unikt i så måte.Samtidig øker presset på handelen fra alle mulige grupper: Pressen er glad i å skjelle ut bransjen for alt fra priser til rike eiere. Forbrukerorganisasjoner og -etater har som regel noe å sette fingeren på. Bondelaget har nettopp takket av en leder som har forfulgt handelen med refs, ikke alltid like velfundert. Næringsmiddeltilsynet finner stadig nye, lunkne kjøledisker og andre synder. Og politikerne beklager seg gjerne over handelen, enten det er pris, sortiment eller innkjøpspolitikk som er galt.

Den globale organisasjonen Cies satser ikke på noen mangemillioners PR-kampanje (se side 6). Men det viktigste er at handelen selv tar tak i den lave statusen bransjen har, og prøver å gjøre noe i samarbeid eller hver for seg. Det er klart at tiltak som et tettere samarbeid hele veien fra bonde og fisker til butikk, eller som bedre lønns- og arbeidsforhold, vil komme opp. Men først og fremst må handelen klare å formidle den viktige jobben som gjøres til alle, fra forbrukere til politikere.Forbrukere flest synes ikke butikken er så aller verst. Det er et godt grunnlag å bygge videre på.

«Spesielt for arbeidstagerne er dagligvarebransjen ofte oppfattet som siste utvei.»

Powered by Labrador CMS