Nyheter

Opptur for emv

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

Andelen kommer til å øke, sa alle for ti år siden. Det handler om kjedenes egne merkevarer, eller «private labels», som det het den gangen. Siden skjedde det relativt lite relativt lenge.

Men for noen år siden begynte kjedene å tenke nytt. Coop satset parallelt både på billige emv, emv som skulle ligge på samme kvalitet som industriens merker og egne økologiske og naturlige produkter. Ica nøt godt av internasjonalt samarbeid om merker som Euroshopper. NorgesGruppen lanserte First Price med brask og bram. Og selv om Rema 1000 satset mindre på emv enn konkurrentene, bygde kjeden opp Grans og Nordfjord Kjøtt som sterke emv. Det siste året dukket så Lidl og MenyChampion opp, med emv-satsing på internasjonalt vis. Første halvår i år har det virkelig gitt resultater. Nå nærmer emv-andelen seg ti prosent i verdi og tjue prosent i volum. ACNielsen spådde nylig en andel på 30 prosent innen 2010. Vi vet ikke om det går så fort som ACNielsen-sjef Arne H. Reiler tror, men 30 prosent emv er ikke usannsynlig på litt sikt.

Det betyr forskyvning i styrkeforholdet mellom handelen og leverandørene: Når handelen får herredømme over flere av produktene som selges, er det også mulig å presse leverandørene på en helt annen måte enn hittil. Og ikke minst betyr det press på samarbeidsforholdet mellom handel og leverandører. Det krever voksne forhandlere å takle fremtidens samarbeid. Vi er ikke overbeviste om at alle vil klare en hverdag med tøffere motsetninger, etter å ha sett tendensene de siste årene. Gjennom hyllestabler-krig, marginundersøkelser, hyllepris-rapport og emv-krangel har ikke alltid handelen og leverandørene stått frem med et like konstruktivt forhold.

En levende bransje trenger friske diskusjoner og folk med forskjellige meninger. Vi håper aktørene i bransjen vil diskutere hva de ønsker med og av både industrimerker og emv, og at diskusjonen blir saklig og kontruktiv. Industrien må innse at emv er kommet for å bli og vil øke i andel i årene som kommer, og tilpasse seg den situasjonen. Handelen må godta at industriens folk har egne meninger om det som skjer i bransjen, og ikke straffe leverandører som sier meningen sin.

Powered by Labrador CMS