Nyheter

Orkla-tiltak virker

Tidene kunne vært bedre, men kostnadskutt og nye strukturprogrammer har fungert etter planen i Orkla, samtidig som Orkla Brands International og Orkla Food Ingredients kaster godt av seg.

Publisert Sist oppdatert

– Orklas selskaper har det siste året iverksatt omfattende struktur- og kostnadsprogrammer. Det er derfor tilfredsstillende å se at tiltakene bidrar til forbedret kostnadsposisjon og ikke minst en god kontantstrøm. Vi ser klare tegn til stabilisering i viktige markeder, men det er fortsatt få sterke vekstsignaler, sier konsernsjef Dag J. Opedal i en børsmelding.

Orklas driftsresultat (EBITA*) endte i 3. kvartal på 811 millioner kroner, mot 334 millioner kroner i 2. kvartal og 1.026 millioner kroner samme kvartal i fjor. Kontantstrøm fra driften var per. 3. kvartal 3,1 milliarder kroner, mot 1,5 milliarder samme tid i fjor. Orklas driftsinntekter ble i 3. kvartal på 14,1 milliarder kroner, ned fra 15,9 milliarder kroner i 2008.

Orkla Brands hadde nok et godt kvartal med EBITA på 759 millioner kroner (708 millioner kroner i 3. kvartal 2008). Det var fremgang for Orkla Brands International og Orkla Food Ingredients, mens de nordiske enhetene var på nivå med i fjor.

Powered by Labrador CMS