Nyheter

Oslo blir Coop-land

TRÅKKER TIL: Kooperasjonen har brukt over en milliard kroner i sommer på to store strategiske oppkjøp: Smart Club og Norsk Bransjesenter.

Publisert Sist oppdatert

- Dette er to viktige grep som vi forventer oss mye av, sier adm. direktør Nils A. Steigedal i Coop NKL til Handelsbladet FK.

Smart Club har vært en økonomisk fiasko for Atle Brynestad, men kooperasjonen drar ikke med seg alle problemene inn i det nye eierskapet.

- Vi har kjøpt eiendommene og innmaten i Smart Club, ikke selskapet. Vi starter med nokså blanke ark, sier Steigedal til Handelsbladet FK.

Smart Club-eiendommene på Slependen, Alnabru, Råde og Skedsmokorset, samt leiekontraktene for Smart Club Express-butikkene på Bislett og Sofiemyr, blir en del av kooperasjonens eiendomsportefølje. Det er en samlet butikkomsetning på 1,6 milliarder kroner og en verdifull eiendomsmasse. Spesielt Slependen og Alnabru er blinket ut for en storsatsing i Oslo.

Smart Clubs produksjonsselskap, Christiania Gourmet & Catering, blir en del av Coop Norge Industri.

Vekstgrep

For kooperasjonen er dette en gyllen mulighet til å få grep i landets største handelsområde. Coop er minst av de fire store dagligvareblokkene i stor-Oslo og det sentrale Østlandet. Markedsandelen i Oslo er på svake 7,9 prosent, og ferske målinger viser at den er under sterkt press.

- Klarer vi å holde på omsetningen i Smart Club-butikkene, øker vi markedsandelen vår til 13,5 prosent. Oppkjøpet er et grep i et strategisk viktig markedsområde for oss. Vi får innpass i områder hvor vi nesten ikke er tilstede, som Asker, sier Steigedal.

Ny styreleder

Coop NKL setter inn Olav Rønningen, adm. direktør i Coop Innlandet, som styreleder i det nye Smart Clubselskapet. Han er også nytt styremedlem i Coop NKL.

Også flere andre sentrale ledere fra samvirkelagene blir involvert i det nye selskapet og de nye markedsgrepene som skjer på Østlandet.

Planen

Den langsiktige planen er at Smart Club-butikkene skal bli en del av samvirkelaget, samtidig som kooperasjonens egne butikkonsepter etter hvert vil erstatte Smart Club. De første grepene i samordningen blir gjort allerede i høst.

Imens er det viktig for kooperasjonen at Smart Clubs kunder forsetter å være kunder. De er en del av grunnlaget for storsatsingen.

- Smart Club har hatt en del suksesskriterier, som ferskvarer, gourmetkjøkken og faghandel, som vi skal videreutvikle i samarbeid med de andre kjedekonseptene våre. Vi vil også se på hvordan våre medlemsfordeler kan brukes i forhold til Smart Clubs medlemmer, og omvendt, sier Steigedal.

Norsk Bransjesenter

Coop har også gjort en annen stor eiendomshandel i sommer. Coop NKL har kjøpt 51 prosent av aksjene i Norsk Bransjesenter, et selskap som har 105 000 kvadratmeter med handelseiendom og flere store tomteområder. Oppkjøpet er en del av en større handel med Olav .on, der

.on har kjøpt det meste av Coops aksjer i kjøpesenterkonsernet Amfi Eiendom. Salget av aksjene i Amfi ga Coop en betydelig gevinst.

Påfyllet av Smart Club og Norsk Bransjesenter gjør at Coop NKL har kontroll med eiendom for om lag seks milliarder kroner, i tillegg til det som samvirkelagene selv eier.- Vi har organisert eiendom på en slik måte at det skal aktivt brukes i arbeidet med å sikre oss tilgang på gode beliggenheter og markedsposisjoner, sier adm. direktør Nils A. Steigedal til Handelsbladet FK.

Powered by Labrador CMS