Selger ost via nettet: – Det er svært dyrt og nesten uoverkommelig for en liten aktør å utvikle sin egen netthandelsløsning, sier daglig leder Frode Rekve i Ost & Sånt.

Nyheter

Osteguru satser på netthandel

Ost & Sånt har sluttet seg til Postens netthandelsløsning Amoi. Gjennom denne når daglig leder Frode Rekve ut til én million mennesker i Oslo-området.

Publisert Sist oppdatert

Amoi gir delikatessebutikker mulighet til å nå langt flere kunder. I Mathallen i Oslo har ikke bare Ost & Sånt, men også Vulkanfisk og Annis Pølsemakeri grepet muligheten.

– Vi er butikkene med produkter du ikke finner hos Rema, fastslår Frode Rekve.

Først nettet, så butikken

– Det er svært dyrt og nesten uoverkommelig for en liten aktør å utvikle sin egen netthandelsløsning, understreker Rekve.

På toppen av det digitale må man også skaffe seg transportkapasitet for utkjøringen, noe Posten har så det monner.

– Med Amoi når vi kunder vi ellers ikke ville ha nådd, påpeker osteguruen.

Posten leverer til Amoi-kunder i Oslo-området fra Røyken og Ski i sør til Romerike og Sollihøgda i nord, der det bor ca. én million. Til de ytterste områdene er det utkjøring fra mandag til fredag, og til de øvrige også i helgen.

Leveringene har hatt en uventet virkning.

– Vi har kunder som har fått lyst til å ta turen til butikken etter å ha handlet på nettet. Det hadde vi ikke regnet med.

Både ost og tilbehør

Rekve fryktet det motsatte; at netthandelen skulle stjele omsetning fra butikken.

– Noe kannibalisering må det vel ha blitt?

– Ikke som vi kan se. Her må vi likevel ta forbehold om koronaen, sier han.

Uro for å bli smittet i butikken kan ha fått flere enn ellers til å handle på nettet.

I butikken har Rekve 120-140 oster i disken. Guruen brenner for de norske, men har også ost fra en rekke europeiske land samt tilbehør som spekemat, honning, syltetøy, kjeks og flatbrød. Tilbehøret skal først og fremst være norsk tradisjonsmat, men noe import er ikke til å komme utenom.

Foreløpig er ca. 15 prosent av sortimentet lagt ut på nettet, en andel som øker gradvis.

– Målet er å kunne gi nettkundene tilgang til halve sortimentet.

– Har netthandelen gitt omsetningen et løft?

– Ja, men ikke så merkbart ennå. Posten går grundig til verks i utviklingen av Amoi, og har først nå begynt å markedsføre nettløsningen.

Mål om en tredjedel

Ost & Sånt får daglig opp til seks-syv nettbestillinger. I starten har det vært mange småbestillinger. Folk tester netthandelen, og kommer ikke sjelden sterkere tilbake med større bestillinger.

– Tre år frem i tid satser vi på at netthandelen vil utgjør en tredjedel av omsetningen, fremhever Frode Rekve.

Desember pleier å være en god salgsmåned der mange gir tradisjonsmat som gaver. I år er utsiktene mer usikre på grunn av koronatiltakene som kan hemme matinteresserte i å ta turen til butikken.

– Hva slags kunder er det som pleier å dukke opp ved disken?

– Det er ganske forskjellig. Mathallen har et variert publikum.

Lever av sin kunnskap

Rekve har lagt merke til at ostene som selges på nettet, gjerne er kjente og innarbeidede. I butikken er det lettere å få solgt ukjente varianter.

– Ved disken kan vi dele ut smaksprøver og gi folk en wow-opplevelse.

Veiledning er viktig for salget og gir mulighet til å foreslå hva som passer til ulik type mat. På nettet er ikke det så lett.

Koronaåret 2020 blir et annerledes år også for Ost & Sånt. Frode Rekve håper å ro i land en årsomsetning på fem millioner, og ser at budsjettet på syv millioner er utenfor rekkevidde.

– Vi mangler både de utenlandske turistene og også mange norske tilreisende som ville tatt turen til Mathallen, påpeker han.

Powered by Labrador CMS