Nyheter

Oumph! kåret til «Årets dagligvara» i Sverige

Vegetarkonseptet Oumph! fra Food for Progress ble i går kveld kåret til «Årets Dagligvara 2016» i Sverige. I Norge kom serien nylig i salg hos Meny og Kiwi.

Publisert Sist oppdatert

Sojaproteinet som presenteres på en helt ny måte har gjort grønn råvare til hverdagsmat, og er en del av selskapet Food for Progress' ønske om å minske vår klimapåvirkning drastisk og bedre helsen til mange mennesker, mener juryen som har kåret Oumph! til Årets dagligvara i Sverige.

– Food for progress har virkelig fanget forbrukernes voksende etterspørsel etter vegetariske alternativer. Med de enorme fremskrittene de har gjort på kort tid – og ikke minst hvordan de har påvirket hele kategorein fryste vegetariske produkter – er de verdige vinnere av Årets Dagligvara 2016, sier juryleder Karin Brynell i Årets Dagligvara i en pressemelding.

I tillegg til heder og ære får Food for Progress reklametid til en verdi av en halv million kroner i TV4s kanaler, samt 100 000 svenske kroner fra markedsanalyseselskapet Nielsen.

Oumph! har bare vært i salg i noen uker hos Meny og Kiwi i Norge, men betegnes allerede som en suksess. Oumph! solgte fire ganger så mye som Pizza Grandiosa den første uken den var i salg på Meny Ringnes Park på Grünerløkka i Oslo, og i alt det kjørt ut om lag 100 000 pakker til butikkene.

Food for Progress-medarbeiderne sublet i går kveld da Oumph! ble kåret til årets dagligvare i Sverige. Foto: Berntsten Photography

OM PRISEN ÅRETS DAGLIGVARA

  • Prisen Årets Dagligvara går til et produkt som i det foregående året har hatt en sterk, fremgangsrik lansering, bidratt til utvikling og fylt et nytt forbrukerbehov.
  • Kvantitative data fra Nielsen basert på forbrukernes faktiske kjøp i butikk utgjør nomineringsunderlaget. En jury velger ut tre sluttfinalister.
  • Prisen delas ut av bransjeorganisasjonene DLF (Dagligvaruleverantörers Förbund) og Svensk Dagligvaruhandel samt markedsanalyseselskapet Nielsen.
  • Hensikten med Årets Dagligvara er å sette søkelys på fremgangsrike lanseringer og samtidig inspirere bransjens aktører til innovasjon og produktutvikling. Prisen deles ut i oktober hvert år i forbindelse med «Dagligvarubranschens Höstmöte».
  • Årets Dagligvara 2016 sponses av TV4.
Powered by Labrador CMS