Nyheter

Over 100 nye lavprisbutikker

Handelsbladet FK har kartlagt lavpriskjedenes planer for 2011. Fasiten er mer enn 100 nye lavprisbutikker på markedet og enda hardere kamp om dagligvarekundene.

Publisert Sist oppdatert

Kiwi vil i år investere 525 millioner kroner i butikknettet for å styrke seg i lavpriskampen. Det blir 30 nye butikker, samtidig som 39 butikker skal oppgraderes eller utvides. Den langsiktige planen er å bli landets største dagligvarekjede. – Det kan ta litt tid, men la oss si mellom fem og ti år, så er vi der. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal klare det. Vi er allerede størst når det gjelder antall butikker, sier Kiwi-sjef Per-Erik Burud til Handelsbladet FK.

Rema 1000 har imidlertid ingen planer om å gi fra seg ledertrøya i lavpriskampen. – Vi er forberedt på økt konkurranse, men samtidig er vi like klare som før på at Rema 1000 skal være landets største og billigste dagligvarekjede, sier Ole Robert Reitan til Handelsbladet FK.

Målet til Rema 1000 i 2011 er å vokse med minimum 5 prosent på sammenlignbare butikker og 10 prosent i samlet omsetning. – Vi kommer til å åpne 25 nye butikker i Norge i 2011, sier Ole Robert Reitan.

Rimi har også store ambisjoner for 2011. I løpet av våren vil hele kjeden være rød. Rimi-sjef Thor Linge har også en langsiktig plan om å bli én av de to største lavpriskjedene i landet. – Innen utgangen av 2013 bør vi ha 400 butikker, sier Linge, som regner med at kjeden vil gå inn i 2012 med cirka 320 røde Rimi-butikker. Det er mer enn 50 flere enn de har i dag.

2011 blir også året da Coop Extra virkelig skal vise seg frem i lavpriskampen. Kjededisponent Håvard Jensen satser på en dobling av både omsetning og antall butikker. – Rema 1000 bør forberede kjøpmennene sine på at det kommer til å gå på marginene løs, sier Jensen til Handelsbladet FK.

Les mer i ukens papirutgave av Handelsbladet FK

Powered by Labrador CMS