Nyheter

Overraskende lite reklame mot barn

Barn og unge blir eksponert for langt mindre reklame for usunn mat og drikke enn den offentlige debatten om temaet gir inntrykk av, viser ny SIFO-rapport.

Publisert Sist oppdatert

En svært liten andel av reklamen på tv, internett, tegneserier, magasiner og kino omhandler usunne mat og drikkeprodukter. Reklamebudskapet synes snarere å ha til hensikt å stimulere til sunne og helseriktig matvaner, viser rapporten «Usunne mat- og drikkereklamer rettet mot barn – en systematisk kartlegging av omfanget i utvalgte mediekanaler». SIFO har laget rapporten på oppdrag fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet og Helsedirektoratet.

Det er en utbredt oppfatning at barn og unge i Norge eksponeres for relativt mye reklame for usunn mat og drikke, men kartleggingen viser at denne type reklame utgjør en svært liten andel av reklamen barn og unge eksponeres for gjennom ulike mediekanaler, slik som tv, internett, dataspill, tegneserier, magasiner og kino.

TV-titting er en viktig aktivitet i barn og unges hverdagsliv. Av 9043 TV-reklamer – fordelt på 9 kanaler – som SIFO registrerte i undersøkelsesperioden, var det 1968 (19 prosent) som omhandlet mat og drikke. Det var kun 375 (4 prosent) av det totale reklameantallet om omhandlet usunne produkter. SIFOs gjennomgang av 196 skjermdumpere fra nettsider som er mye besøkt av barn, viser at omfanget av usunn mat- og drikkereklame er lite også der. Av i alt 100 registrerte reklamer, var det 6 som omhandlet mat og drikke. 3 av disse var for usunne produkter.

SIFO fant vi 117 reklamer i de 30 mest populære tegneseriene. Kun 2 av dem omhandlet mat ogdrikke. På kino er det en noe høyere andel av reklamene som omhandlet usunn mat og drikke (14-19 prosent) enn det som var tilfellet for TV (4 prosent).

Powered by Labrador CMS