Nyheter

Overtar undertøy

SANDAKER I OSLO: I Norge selges det undertøy for 1,9 milliarder kroner i året. Dagligvaren har bare ni prosent av det markedet. Med sin største lansering noensinne vil LaMote stjele andeler fra faghandelen med sine nye undertøysserier Axe og Pierre Robert.

Publisert Sist oppdatert

30 millioner kroner ligger mediebudsjettet til LaMote på når leverandøren nå for fullt lanserer de nye undertøysseriene sine på det nordiske markedet. I en kategori med høy bruttofortjeneste, skal du som kjøpmann også få muligheten til å tjene noen ekstra kroner.

En helt nyutviklet serie for kvinner, med seks varianter i bomull og mikrofiber, er på plass i butikkene under det kjente merkenavnet Pierre Robert. La-Mote har også for første gang greid å få Unilever med på eksternt samarbeid, ved å utvikle en boksershorts for menn under Axe-navnet.

- Vi har stor tro på denne satsingen, og håper å flytte omsetningen fra faghandelen til dagligvaren. Responsen i butikk er allerede over forventning. Vi har møtt tomme pigger i flere butikker siden vi lanserte i februar, sier marketingdirektør Kari-Anne Grude i LaMote.

FOR DAMER

I Norge har ikke forbrukeren for vane å handle undertøy i dagligvarebutikker. Til det har blant annet inntrykket og kvaliteten vært for dårlig, synes mange. Det er akkurat det LaMote nå ønsker

å endre. - Vi har

brukt halvannet år på å

utvikle undertøy av høy

kvalitet, som er komfortabelt å bruke og som samtidig skal appellere til de yngre forbrukerne, forklarer Silja Vestad, markedssjef i LaMote.

Målgruppen for Pierre Robert-serien er kvinner i alderen 25 til 45 år. I markedsføringen og imaget til produktet, har LaMote vært opptatt av at det skal være stilrent. Produsenten har bevisst gått bort fra sexifisering i markedsføringen. - Norske

kvinner er lei av

den uintelligente

reklamen, vi velger

i stedet å kjøre naturlige poseringer, sier Vestad.

Dameundertøyet kommer i variantene brief, boxer og maxi i bomull, samt string, hipster og tai i mikrofiber. Undertøyet kommer i sort og hvit, men LaMote planlegger ulike sesongvarianter, som til sommer og jul, med andre farger og motiver.

FOR MENN

Samtidig kommer altså en egen Axe-boksershorts. For LaMote var Axe et naturlig

partnervalg når det skulle lages et merkenavn på undertøy for menn. - Axe har svært høy kjennskap i Norge, og er samtidig et godt etablert dagligvaremerke. For oss var det viktig, sier Ken Are Østlid, produktsjef i LaMote.

Totalt kommer LaMote til å bruke 25 millioner kroner på Axe i år. Boksershortsen, som kommer i sort og hvit, er laget med tanke på at den skal være komfortabel og god å bruke, samtidig som den skal gjøre brukeren attraktiv overfor damene.

Powered by Labrador CMS